Bra att veta i Danmark

Valuta                                                                           

  • Dansk krona (DKK)
  • Kurs maj-17= 1,31 kr (100 DKK kostar 131 SEK)

Dokument

  • Bra att ha med sig √§r det ‚ÄĚgr√∂na kortet‚ÄĚ som du kan best√§lla av ditt f√∂rs√§kringsbolag
  • Ett intyg, p√• engelska, som visar att din hemf√∂rs√§kring t√§cker akutv√•rd
  • Ett dokument ‚ÄĚp√• engelska‚ÄĚ g√§llande v√•ra k√∂rkortsregler f√∂r framf√∂rande av husbilar med en totalvikt √∂ver 3,5 ton

Trafikregler

  • S√§kerhetsb√§lte skall anv√§ndas
  • Mobiltelefon f√•r inte anv√§ndas utan hands-free under k√∂rning
  • H√∂gsta till√•tna alkoholm√§ngd i blodet √§r 0,5 %
  • Halvljus m√•ste anv√§ndas √§ven p√• dagtid
  • Varningstriangel skall finnas i bilen
  • Barn kortare √§n 135 cm skall sitta i godk√§nd och anpassad utrustning till barnens l√§ngd och vikt

Vägavgifter

  • Inga v√§gavgifter i Danmark f√∂rutom Stora B√§ltbron

Hastighetsgränser för husbilar  

Fordon under 3,5 ton

  • T√§tbebyggt omr√•de ‚Äď 50 km/h
  • Landsv√§g ‚Äď 90 km/h
  • Motorv√§g/motortrafikled ‚Äď 110 km/h

Fordon över 3,5 ton

  • T√§tbebyggt omr√•de ‚Äď 50 km/h
  • Landsv√§g ‚Äď 80 km/h
  • Motorv√§g/motortrafikled ‚Äď 80 km/h

Vid överskridande av hastighetsgräns skall böter betalas direkt på plats till polisen

 


Bra att veta i Tyskland

Valuta

  • Euro (EUR)
  • Kurs maj-17= 9,73 kr (100 EUR kostar 973 SEK)

Dokument

  • Bra att ha med sig √§r det ‚ÄĚgr√∂na kortet‚ÄĚ som du kan best√§lla av ditt f√∂rs√§kringsbolag
  • Ett intyg, p√• engelska, som visar att din hemf√∂rs√§kring t√§cker akutv√•rd
  • Ett dokument ‚ÄĚp√• engelska‚ÄĚ g√§llande v√•ra k√∂rkortsregler f√∂r framf√∂rande av husbilar med en totalvikt √∂ver 3,5 ton
  • I vissa st√§der kr√§vs en milj√∂dekal som f√§stes p√• framrutan. Kan k√∂pas p√• www.dekra.se ¬†

Trafikregler

  • Halvljus rekommenderas √§ven p√• dagtid
  • S√§kerhetsb√§lte skall anv√§ndas
  • Mobiltelefon f√•r inte anv√§ndas utan hands-free under k√∂rning
  • S√§tt p√• varningsblinkers vid k√∂bildning
  • H√∂gsta till√•tna alkoholm√§ngd i blodet √§r 0,0 %
  • Reflexv√§st skall finnas
  • Barn under 150 cm eller yngre √§n 12 √•r m√•ste placeras i anpassad ‚ÄĚbarnstol‚ÄĚ

Vägavgifter

  • Det √§r inga v√§gavgifter i Tyskland

Hastighetsgränser för husbilar

Fordon under 3,5 ton

  • T√§tbebyggt omr√•de ‚Äď 50 km/h
  • Landsv√§g ‚Äď 100 km/h
  • Motorv√§g/motortrafikled ‚Äď 130 km/h

Fordon över 3,5-7.5 ton

  • T√§tbebyggt omr√•de ‚Äď 50 km/h
  • Landsv√§g ‚Äď 100 km/h
  • Motorv√§g/motortrafikled ‚Äď 80 km/h


Bra att veta i Slovenien

Valuta

  • Euro (EUR)
  • Kurs maj-17= 9,73 kr (100 EUR kostar 973 SEK)

Dokument

  • Bra att ha med sig √§r det ‚ÄĚgr√∂na kortet‚ÄĚ som du kan best√§lla av ditt f√∂rs√§kringsbolag
  • Ett intyg, p√• engelska, som visar att din hemf√∂rs√§kring t√§cker akutv√•rd
  • Ett dokument ‚ÄĚp√• engelska‚ÄĚ g√§llande v√•ra k√∂rkortsregler f√∂r framf√∂rande av husbilar med en totalvikt √∂ver 3,5 ton

Trafikregler

  • S√§kerhetsb√§lte skall anv√§ndas
  • Halvljus m√•ste anv√§ndas √§ven p√• dagtid
  • Dimljus f√•r inte anv√§ndas om sikten inte √§r s√§mre √§n 50 meter
  • Varningstriangel, extra gl√∂dlampor, f√∂rbandsl√•da och varningsv√§st skall finnas i bilen
  • H√∂gsta till√•tna alkoholm√§ngd i blodet √§r 0,5 %

Vägavgifter

  • V√§gskatt betalas p√• alla genomfartsleder samt p√•. F√∂r husbilar under 3,5 ton k√∂per man en vignette som skall f√§stas p√• vindrutan. Finns att k√∂pa vid landgr√§nsen och p√• Aral bensinstationer
  • F√∂r husbilar √∂ver 3,5 ton g√§ller att man tar en biljett vid infarten till betalningspliktig str√§cka. Avgiften betalas vid utfarten i euro eller med American Express samt Euro Shell kort. Kreditkorten Visa och Mastercard g√•r inte att anv√§nda.

Hastighetsgränser för husbilar

Fordon under 3,5 ton

  • T√§tbebyggt omr√•de ‚Äď 50 km/h
  • Landsv√§g ‚Äď 90 km/h
  • Motorv√§g/motortrafikled ‚Äď 100 km/h

Fordon över 3,5 ton

  • T√§tbebyggt omr√•de ‚Äď 50 km/h
  • Landsv√§g ‚Äď 80 km/h
  • Motorv√§g/motortrafikled ‚Äď 80/90 km/h

 


Bra att veta i Tjeckien

Valuta

  • Tjeckisk krona (CZK)
  • Kurs maj-17= 0,37 kr (100 CZX kosta 37 SEK)

Dokument

  • Bra att ha med sig √§r det ‚ÄĚgr√∂na kortet‚ÄĚ som du kan best√§lla av ditt f√∂rs√§kringsbolag
  • Ett intyg, p√• engelska, som visar att din hemf√∂rs√§kring t√§cker akutv√•rd
  • Ett dokument ‚ÄĚp√• engelska‚ÄĚ g√§llande v√•ra k√∂rkortsregler f√∂r framf√∂rande av husbilar med en totalvikt √∂ver 3,5 ton

Trafikregler

  • S√§kerhetsb√§lte skall anv√§ndas
  • Mobiltelefon f√•r inte anv√§ndas utan hands-free under k√∂rning
  • H√∂gsta till√•tna alkoholm√§ngd i blodet √§r 0,0 %
  • Krav p√• halvljus mellan 28 oktober och 31 mars

Vägavgifter

  • V√§gskatt betalas p√• alla genomfartsleder samt p√•. F√∂r husbilar under 3,5 ton k√∂per man en vignette som skall f√§stas p√• vindrutan. Finns att k√∂pa vid landgr√§nsen och p√• Aral bensinstationer
  • F√∂r husbilar √∂ver 3,5 ton m√•ste du skaffa en elektronisk kilometerr√§knare (Fahrzeugger√§t eller premid onboard unit) som kopplas till kreditkort eller programmeras med f√∂rbetalt belopp.

Visa registreringsbeviset så att fordonet placeras i rätt avgiftskategori. Depositionsavgiften för räknaren återfås när densamma lämnas tillbaka

Hastighetsgränser för husbilar 

Fordon under 3,5 ton

  • T√§tbebyggt omr√•de ‚Äď 50 km/h
  • Landsv√§g ‚Äď 90 km/h
  • Motorv√§g/motortrafikled ‚Äď 110 km/h

Fordon över 3,5 ton

  • T√§tbebyggt omr√•de ‚Äď 50 km/h
  • Landsv√§g ‚Äď 80 km/h
  • Motorv√§g/motortrafikled ‚Äď 80 km/

 

 
Bra att veta i √Ėsterrike

Valuta

  • Euro (EUR) Kurs
  • Kurs maj-17= 9,73 kr (100 EUR kostar 973 SEK)

Dokument

  • Bra att ha med sig √§r det ‚ÄĚgr√∂na kortet‚ÄĚ som du kan best√§lla av ditt f√∂rs√§kringsbolag
  • Ett intyg, p√• engelska, som visar att din hemf√∂rs√§kring t√§cker akutv√•rd
  • Ett dokument ‚ÄĚp√• engelska‚ÄĚ g√§llande v√•ra k√∂rkortsregler f√∂r framf√∂rande av husbilar med en totalvikt √∂ver 3,5 ton

Trafikregler

  • S√§kerhetsb√§lte skall anv√§ndas
  • Mobiltelefon f√•r inte anv√§ndas utan hands-free under k√∂rning
  • F√∂rsta hj√§lpen v√§ska skall finnas i bilen
  • H√∂gsta till√•tna alkoholm√§ngd i blodet √§r 0,5 %
  • Reflexv√§st skall finnas
  • Barn under 14 √•r som √§r kortare √§n 140 cm m√•ste placeras i anpassad ‚ÄĚbarnstol‚ÄĚ
  • Det √§r inte till√•tet att anv√§nda signalhornet i Wien

Vägavgifter

  • Husbilar under 3,5 ton och husvagnsekipage betalar v√§gtullar n√§r man k√∂r in i landet. Man k√∂per ett m√§rke, vignette, som skall f√§stas p√• vindrutan. Det finns 10-dagars m√§rke, 2 m√•naders m√§rke och √•rskort
  • Husbilar √∂ver 3,5 ton betalar kilometeravgift och K√∂rda kilometer registreras av en transponder, en GO-Box som f√§sts p√• vindrutans insida. Kilometerskatten beror p√• fordonets milj√∂klass och antalet hjulaxlar.

Registrering vid GO-Box köpet räcker inte för att få köra på de lägre Tariffgrupperna A, B eller C. Registrering görs på en blankett som laddas ner från www.go-maut.at. Samtidigt skall fordonets miljöklass dokumenteras. Har du inte registrerat och dokumenterat fordonets miljöklass hos Asfinag innan avresa från Sverige, se då till att debitera den dyraste tariffen D när du skaffar GO-Boxen.

  • Vissa v√§gstr√§ckor, √∂ver s.k. pass, har en speciell v√§gskatt. L√§s mer om passen p√• asfinag.at

Hastighetsgränser för husbilar 

Fordon under 3,5 ton

  • T√§tbebyggt omr√•de ‚Äď 50 km/h
  • Landsv√§g ‚Äď 100 km/h
  • Motorv√§g/motortrafikled ‚Äď 130 km/h

Fordon över 3,5 ton

  • T√§tbebyggt omr√•de ‚Äď 50 km/h
  • Landsv√§g ‚Äď 70 km/h
  • Motorv√§g/motortrafikled ‚Äď 80 km/h

 

 
Bra att veta i Kroatien

Valuta

  • Kroatisk kuna (HKR)
  • Kurs maj-17= 1,30 kr (100 HKR kostar 130 SEK)

Dokument

  • Vid ankomst till gr√§nsstationen skall man visa upp k√∂rkort, registreringsbevis och f√∂rs√§kringsintyg f√∂r fordonet
  • Bra att ha med sig √§r det ‚ÄĚgr√∂na kortet‚ÄĚ som du kan best√§lla av ditt f√∂rs√§kringsbolag
  • Ett intyg, p√• engelska, som visar att din hemf√∂rs√§kring t√§cker akutv√•rd
  • Ett dokument, p√• engelska, g√§llande v√•ra k√∂rkortsregler f√∂r framf√∂rande av husbilar med en totalvikt √∂ver 3,5 ton

Trafikregler

  • Halvljus skall var p√•slaget √§ven under dagtid n√§r sikten √§r nedsatt
  • S√§kerhetsb√§lte skall anv√§ndas
  • Mobiltelefon f√•r inte anv√§ndas under k√∂rning
  • H√∂gsta till√•tna alkoholm√§ngd i blodet √§r 0,0 %
  • Polisen utd√∂mer och inkasserar eventuella b√∂ter p√• plats
  • Vid rattfylleri eller andra grova f√∂rseelser dras k√∂rkortet in tillf√§lligt under 8 dagar
  • Barn under 12 √•r f√•r inte sitta i frams√§tet

Vägavgifter

  • F√∂r husbilar som v√§ger √∂ver 3,5 ton betalas avgifterna kontant eller med kort i betalstationerna. Det g√•r att l√∂sa ut en ENC-dosa f√∂r elektronisk avl√§sning. Med en s√•dan dosa √§r det 10 % rabatt p√• alla v√§gtullar
  • F√∂r husbilar under 3,5 ton k√∂per man en s.k. vignette, ett klisterm√§rke som f√§stes p√• framrutan

Hastighetsgränser för husbilar 

Fordon under 3,5 ton

  • T√§tbebyggt omr√•de ‚Äď 50 km/h
  • Landsv√§g ‚Äď 90 km/h
  • Motorv√§g/motortrafikled ‚Äď 130 km/h

Fordon över 3,5 ton

  • T√§tbebyggt omr√•de ‚Äď 50 km/h
  • Landsv√§g ‚Äď 80 km/h
  • Motorv√§g/motortrafikled ‚Äď 90 km/h

 

Ha en bra resa

 

 

Krav på vinterdäck, snökedjor, snösockor mm

I de flesta EU-l√§nderna √§r det inte obligatoriskt att ha vinterd√§ck p√• bilen, men det finns undantag… Innan semestern kan det l√∂na sig att skaffa sig en √∂verblick √∂ver situationen i varje Europeiskt land, p√• Island och i Norge. 28 EU-l√§nder besvarade f√∂ljande fr√•gor:

‚ÄĘ √Ąr vinterd√§ck obligatoriska eller inte?
‚ÄĘ Om inte, finns det speciella omr√•den (eller varningsskyltar l√§ngs v√§gen) d√§r vinterd√§ck beh√∂vs?
‚ÄĘ √Ąr dubbd√§ck till√•tna?

Länder där vinterdäck är obligatoriska enligt lag

Estland
Vinterdäck är obligatoriska i Estland från och med den 1 december till den 1 mars. Vinterdäck är tillåtna från och med den 15 oktober till den 31 mars. Under exceptionella väg- och väderförhållanden är det tillåtet att använda dubbdäck mellan den 1 oktober till den 30 april.

Under perioden 1 maj till 1 oktober är det förbjudet att köra fordon med dubbdäck.
Vinterdäck utan dubbar (allvädersdäck) får användas året runt.

Finland
I Finland är vinterdäck obligatoriska från och med den 1 december till slutet av februari. Dubbdäck får användas från och med den 1 november till den första måndagen efter påsk. Däckens mönsterdjup måste vara minst 3 mm. Dessa bestämmelser gäller även bilar som är registrerade utomlands.

Slovenien
Från och med den 15 november till den 15 mars samt före och efter dessa datum under vinterväglag (t.ex. snöfall, isbeläggning, etc.) måste privatbilar och fordon upp till 3,5 ton ha vinterutrustning enligt följande:

Рvinterdäck på alla fyra hjulen eller
Рsommardäck på alla fyra hjulen + snökedjor i bagageutrymmet

I båda fallen måste däckens mönsterdjup vara minst 3 mm.
Fordon som är tyngre än 3,5 ton måste ha vinterdäck åtminstone på de drivande hjulen eller sommardäck på alla fyra hjulen + snökedjor i bagageutrymmet.

Undantag: I kustregionen är tillräcklig vinterutrustning sommardäck med ett mönsterdjup på minst 3 mm (snökedjor i bagageutrymmet är inte ett krav). Men under vinterväglag (t.ex. snöfall, isbeläggning, etc.) måste snökedjor monteras på de drivande hjulen.
Denna bestämmelse gäller även fordon med utländska registerplåtar men endast under vinterväglag.

Lettland
I Lettland ska alla fordon mellan den 1 december och den 1 mars vara utrustade med däck som lämpar sig för körning i vinterväglag. Under perioden 1 maj till 1 oktober är det förbjudet att använda fordon med dubbdäck. Dessutom bör vinterdäcken ha ett mönsterdjup på minst 4 mm.

Sverige
Mellan den 1 december och den 31 mars är det obligatoriskt att ha vinterdäck eller motsvarande utrustning. Under den obligatoriska perioden måste däcken ha ett mönsterdjup på minst 3 mm. Dessa regler gäller även utländska bilar som körs genom Sverige.
Alla släpvagnar som är anslutna till ett fordon måste uppfylla bestämmelserna gällande vinterdäck.
Om fordonet har vinterdäck måste även släpvagnen ha det. Om fordonet har friktionsdäck går det bra att använda friktionsdäck eller dubbdäck.
I Sverige är dubbdäck tillåtna mellan den 1 oktober och den 15 april, eller då vinterväglag råder eller väntas uppstå.
Från och med den 1 januari 2013 ska tunga lastbilar, tunga bussar och privatbilar i klass II (husbilar) med en total vikt på över 3,5 metriska ton ha vinterdäck eller motsvarande utrustning på fordonets drivande hjul när vinterväglag råder på vägarna under perioden 1 december till 31 mars. Tunga fordon ska ha ett mönsterdjup på minst 5 millimeter på alla däck då vinterväglag råder på vägarna. Detta krav gäller inte anslutna släpvagnar.

Länder där vinterdäck är obligatoriska om väderförhållandena så kräver

√Ėsterrike
Vinterd√§ck I √Ėsterrike m√•ste alla fordon vara utrustade med vinterd√§ck mellan den 1 november och den 15 april om v√§derf√∂rh√•llandena s√• kr√§ver. Vinterd√§ck m√•ste finnas p√• alla hjul n√§r v√§garna √§r t√§ckta av sn√∂ eller is. D√§cken m√•ste ha en av de sedvanliga markeringarna s√•som M+S, M.S. eller M&S och ha ett m√∂nsterdjup p√• minst 4 mm f√∂r radiald√§ck (de vanligaste d√§cken) och ett m√∂nsterdjup p√• minst 5 mm f√∂r diagonald√§ck. Alternativt ska fordon med sommard√§ck har kedjor. Se nedan.
Däckets ståldubbar får inte sticka ut mer än 2 mm utanför däckets mönster och måste sitta fast ordentligt i däcket för att undvika skador på vägbeläggningen och andra fordon.
F√∂raren ansvarar enligt lag f√∂r anv√§ndningen av n√∂dv√§ndig vinterutrustning. D√§rf√∂r √§r det viktigt att kontrollera att s√•dan utrustning ing√•r i alla hyrbilar. Denna best√§mmelse g√§ller b√•de fordon registrerade i √Ėsterrike och fordon registrerade utomlands.
Dubbdäck får endast användas från och med den 1 oktober till den 31 maj. Lokala specialbestämmelser kan dock förlänga denna period. Dessa bestämmelser gäller även tillfälligt importerade fordon.
Dubbdäck får endast användas på fordon med radialdäck i stål vars maximala sammanlagda auktoriserade vikt inte överskrider 3 500 kg och vars maximala axelvikt inte överskrider 1 800 kg. Dubbdäcken måste placeras på alla hjul. Om det bogserande fordonet har dubbdäck, måste släpvagnen också utrustas med dubbdäck på alla hjulen. Fordon som är utrustade med dubbdäck omfattas av särskilda hastighetsbegränsningar (80 km/h utanför bebyggda områden, 100 km/h på motorväg) och måste placera den godkända skylten för dubbdäck baktill på fordonet. Denna skylt fås från bilklubbar, bensinstationer etc. Snökedjor Det är tillåtet att använda snökedjor i stället för vinterdäck om vägen ständigt eller nästan alltid är täckt av snö eller is. Under extrema förhållanden kan myndigheterna kräva att bilar utrustas med snökedjor på de drivande hjulen. Allhjulsdrivna fordon måste utrustas med snökedjor på åtminstone två drivande hjul på samma axel. Den internationella vägskylten används. Den maximala rekommenderade hastigheten är 40 km/h. Du hittar mer information på adressen http://www.bmvit.gv.at/en/verkehr/roads/safety/tyres.html
Mer information om dubbdäck finns på adressen: https://www.help.gv.at/Portal.Node/hlpd/public/content/6/Seite.0602201.html

Tyskland
Förare måste anpassa däcktypen till väderförhållandena. De tyska bestämmelserna preciserades i november 2010. Numera ärvinterdäck (eller allvädersdäck med markeringen M+S) obligatoriska vid snö, isbeläggning eller rimfrost.
Vinterdäck eller allvädersdäck krävs på alla fyra hjulen. Vinterdäck (eller allvädersdäck med markeringen M+S) är också obligatoriska för fordon med två hjul (exempelvis släpvagnar och motorcyklar). Vinterdäcken ska ha ett mönsterdjup på minst 1,6 mm.
Däremot är sommardäck tillåtna om väderförhållandena är mildare än normalt och kommer att förbli sådana under dagens lopp.
I motsats till rykten som sprids Рi synnerhet på internet Рspecificeras i denna bestämmelse varken någon minimitemperatur eller bestämd period som indikerar när fordonen ska utrustas med vinterdäck.
Myndigheterna i Tyskland vill undvika risker som kan uppst√• om fordon har utrustning som √§r ol√§mplig f√∂r vinterf√∂rh√•llanden, vilket kan hindra/hejda v√§gtrafiken och orsaka olyckor. Om en f√∂rare bryter mot lagen kan han eller hon f√• b√∂ter (fr√•n 40 ‚ā¨ upp till 120 ‚ā¨ beroende p√• lagbrottets typ. Exempel: 120 ‚ā¨ om f√∂raren orsakar en olycka) och/eller fordonet tas ur bruk. Om en olycka (orsakad av en tredje person eller av f√∂raren sj√§lv) intr√§ffar p√• vintern, kan konsumenten st√∂ta p√• problem med sin f√∂rs√§kring om han eller hon inte anv√§nde l√§mpliga d√§ck.
Dubbdäck som kan orsaka skador på gatubeläggningen är inte tillåtna.

Rumänien
I Rumänien är vinterdäck obligatoriska på vägar som är täckta av snö, is eller isbeläggning från den 1 november till den 31 mars. Vinterdäcken måste placeras på alla hjul. Däcken måste ha markeringen M+S eller M&S. Vinterdäck måste ha ett mönsterdjup på minst 1,6 mm på minst två tredjedelar av mönsterbredden.
Dubbdäck är tillåtna, men de måste godkännas (bekräftas), vid körning på allmänna vägar täckta med snö, is eller isbeläggning.

Tjeckien
Från den 1 november till den 31 mars måste fordon utrustas med vinterdäck om det finns ett jämnt lager snö, is eller isbeläggning på vägen eller om det med tanke på väderförhållandena kan antas att ett sådant lager kan uppstå på vägen under färden. Dubbdäck är inte tillåtna. För att ett däck ska betraktas som vinterdäck måste mönsterdjupet vara minst 4 mm. För fordon som väger mer än 3 500 kg ska mönsterdjupet vara 6 mm.

Kroatien
I Kroatien är vinterdäck och ytterligare vinterutrustning obligatoriska vid vinterväglag (vinterväglag definieras som förhållanden då vägen är täckt av snö och/eller is). Vad gäller obligatorisk vinterutrustning under vintern måste fordon med en maximal massa på upp till 3,5 ton ha följande:
Р4 vinterdäck (eller M+S) eller 4 sommardäck med ett mönsterdjup på minst 4 mm
Рsnökedjor i bagageutrymmet.
Vid vinterväglag ska alla fordon i trafik ha ovan nämnda utrustning. Dessutom är frakt av bilar med släpvagn förbjuden under sådana förhållanden.
I undantagsfall kan den minister som ansvarar för trafiken för vissa delar av en viss väg under en viss tid föreskriva att vinterutrustning ska vara obligatorisk för en specifik kategori eller typ av fordon, oberoende av om vinterväglag råder eller inte.
F√∂rare som bryter mot de obligatoriska reglerna vid vinterv√§glag f√•r b√∂ter till ett belopp av cirka 95 ‚ā¨.

Luxemburg
Sedan den 1 oktober 2013 är vinterdäck på bilar obligatoriska i Luxemburg när det finns snö och is på vägen.

Norge
Det är inte i sig obligatoriskt att köra med vinterdäck i Norge, men föraren måste alltid anpassa däcktypen till väderförhållandena. Därför kan man säga att det de facto är (mer eller mindre) obligatoriskt att köra med vinterdäck under vintern i Norge.
Från och med den 1 november (eller den 15 oktober i norra Norge) är det tillåtet att köra med dubbdäck utan att få böter. Däremot är förarna skyldiga att avlägsna dubbdäcken från och med den första måndagen efter annandag påsk. Från och med den 1 november 2013 är det obligatoriskt att ha vinterdäck på tunga fordon (över 3 500 kg) fram till annandag påsk.

Slovakien
Om väderförhållandena så kräver är vinterdäck obligatoriska för fordon (med en massa på mer än 3,5 ton). Väderförhållandena kräver vinterdäck när vägarna är täckta av ett enhetligt lager snö, is eller frost.
Vinterdäck är enligt lag obligatoriska för långtradare (med en massa på mer än 3,5 ton) och bussar (åtminstone en av de drivande axlarna måste vara utrustade med vinterdäck) från den 15 november till den 31 mars.

Länder där vinterdäck är obligatoriska endast om det finns en särskild vägskylt

Frankrike
Vinterdäck är i allmänhet inte obligatoriska, men om det finns en särskild vägskylt (avgörs enligt en speciell förordning) är vinterdäck obligatoriska.

Spanien
I allmänhet är vinterdäck inte obligatoriska i Spanien.
De är obligatoriska endast när en specifik myndighetsbestämmelse gäller eller när det finns en specifik vägskylt (i bergsområdena).
Dubbdäck är tillåtna. Denna typ av däck uppfattas som vinterdäck.

Italien
Vinterdäck är i regel inte obligatoriska i Italien, men om det finns en specifik vägskylt (avgörs enligt en speciell förordning) måste fordonet vara utrustat med snökedjor eller vinterdäck under den period som fastställs på vägskylten.

Länder där vinterdäck inte är obligatoriska

Belgien, Cypern, Malta, Portugal, Grekland
Vinterdäck är inte obligatoriska.

Bulgarien
Vinterdäck är inte obligatoriska. Det är förbjudet att använda dubbdäck. Både sommar- och vinterdäck bör ha ett mönsterdjup på 1,6 mm.
Ungern
I Ungern är det inte obligatoriskt att utrusta bilar med vinterdäck, det rekommenderas endast.

Danmark
Vinterdäck är inte obligatoriska. Dubbdäck är tillåtna från och med den 1 november till den 15 april.

Irland
Vinterdäck är inte obligatoriska i Irland. Dubbdäck är inte olagliga. I Irland bör dubbdäck emellertid endast användas på kompakt snö eller is. Om det upptäcks att en person har använt dubbdäck på asfalt, kan personen åtalas för att ha orsakat skada på vägbeläggningen, vilket är förbjudet enligt irländska vägtrafikbestämmelser.

Island
Vinterdäck är inte strängt obligatoriska i Island under någon period. Bestämmelsen fastställer att snökedjor eller annan vinterutrustning, såsom däck med djupt mönster med eller utan dubbar, ska användas när det finns is eller snö på vägen. Om vintern är mild, kan man i sydvästra Island komma undan med att använda sommardäck hela året, men de populäraste däcken är allvädersdäck med djupt mönster. Dubbar är tillåtna under en viss tid av året men de senaste åren har det diskuterats om användningen borde förbjudas eller begränsas i staden/sydvästra Island, såväl för att begränsa skadorna till vägarna och därmed också begränsa kostnaderna som med tanke på miljö- och hälsoeffekterna till följd av de luftburna partiklarna.
Det finns olika bestämmelser gällande dubbarnas storlek, form, vikt, distribution och tillämpade kraft för fordon under och över 3 500 kg. Snökedjor är förbjudna under förhållanden där de kan orsaka skador på vägarna.

Litauen
Vinterdäck är inte obligatoriska, men mellan den 10 november och den 1 april får sommardäck inte användas. Konsumenter kan använda allvädersdäck. Dubbdäck är inte tillåtna mellan den 10 april och den 1 november. Enligt litauiska bestämmelser ska däckens mönsterdjup vara minst 3 mm för att däcket ska anses som lämpligt för vintersäsongen.

Nederländerna
I Nederl√§nderna √§r det inte obligatoriskt med vinterd√§ck p√• bilen. Nederl√§ndska konsumenter k√∂per dock vinterd√§ck, eftersom m√•nga nederl√§ndare reser p√• vintersemester till Frankrike, Tyskland och √Ėsterrike. D√§rf√∂r m√•ste de f√∂lja reglerna i dessa l√§nder och k√∂pa vinterd√§ck. ANWB ”kungliga
nederl√§ndska turistklubben” (branschorganisation) informerar p√• sin webbplats konsumenten om vilka regler som g√§ller i vilka l√§nder betr√§ffande vinterd√§ck. Det √§r inte till√•tet att anv√§nda dubbd√§ck i Nederl√§nderna, eftersom de orsakar skador p√• v√§gbel√§ggningen.

Polen
Vinterdäck är inte ett krav enligt lagen, men det är ytterst tillrådligt att använda vinterdäck eller allvädersdäck under vintern på grund av de stränga vintrarna.
I allmänhet är kedjor tillåtna och på vissa bestämda platser är kedjor obligatoriska. På platser där kedjor är obligatoriska finns det skyltar som varnar förarna att snökedjor är nödvändiga. Kedjor får endast användas om vägarna är täckta av is eller snö.
Vid användning av snökedjor krävs skylten C-18 (cirkelformad blå bakgrund med ett hjul utrustat med kedja). Denna bestämmelse upphävs av skylten C-19 (liknar skylten C-18 för tillstånd, med den skillnaden att den korsas av en röd linje). Snökedjor ska monteras på minst två av hjulen på motorfordon.
Dubbdäck är strängt förbjudna i Polen. De får endast användas under vintersportevenemang som rallytävlingar och kappkörningar.

Storbritannien
Vinterdäck är inte obligatoriska, men tillåtna. Snökedjor är tillåtna, liksom dubbdäck. Snösockor är också tillåtna. Se ytterligare riktlinjer nedan, enligt specificeringarna i en färsk, oberoende utvärdering genomförd av Storbritanniens regering.
√Ąmnet l√§mpliga d√§ck f√∂r fordon i str√§nga vinterf√∂rh√•llanden har diskuterats i brittiska medier och bland allm√§nheten som en reaktion p√• de problem som uppst√•tt p√• v√§garna. I utv√§rderingen fr√•n december 2010, med namnet The Resilience of England‚Äôs Transport Systems (”de engelska transportsystemens motst√•ndskraft”) konstaterades att d√§ck inte f√•r anv√§ndas om de i n√•got h√§nseende kan skada v√§gens ytbel√§ggning. Utv√§rderingen gav fyra alternativ f√∂r d√§ck som kan bytas p√• fordon i vinterf√∂rh√•llanden:

Vinterdäck.
Dessa fungerar b√§st i temperaturer under 7 ¬įC och f√∂rslitningen kan vara st√∂rre √§n med standardd√§ck om vinterd√§ck anv√§nds under varmare f√∂rh√•llanden. Vinterd√§ck tillverkas av en mjukare gummisammans√§ttning, vilket g√∂r att de beh√•ller sin flexibilitet i kallt v√§der, och d√§ckens m√∂nster optimeras ocks√•. Detta kan inneb√§ra att d√§cken har fler ”bitande” kanter f√∂r att ge ett b√§ttre grepp och bredare mellanrum f√∂r att underl√§tta k√∂rning i sn√∂.

Dubbdäck.
Dessa däck används under extrema förhållanden såsom djup snö och tjock is. De bör avlägsnas när förhållandena blir bättre eftersom det är sannolikt att de skadar vägen om de kommer i direktkontakt med beläggningen.

Snökedjor.
Dessa kan användas om man stöter på snö eller is under resans gång, förutsatt att de avlägsnas när förhållandena blir bättre, eftersom de kan skada vägbeläggningen på samma sätt som dubbdäck.

Snösockor.
En textilväv placeras runt däcket för att förbättra greppet på snö och is. Det är i allmänhet enklare att placera snösockor på däcket än snökedjor, men de kanske inte är lika effektiva som snökedjor under alla förhållanden. Det är också mindre sannolikt att snökedjor skadar vägbeläggningen, men de ska ändå avlägsnas när förhållandena blir bättre eftersom de snabbt slits ut och inte fungerar lika bra under normala förhållanden.
Varje beslut att byta däck som fattas av en förare är beroende på körförhållandena och typen av resa. Förare som planerar köra i områden där det ständigt är kallt eller där det finns snö och is under

Transportmyndigheten anser att det inte finns vägande skäl att lagstifta om obligatorisk användning av vinterdäck, men konsumenter kan ändå välja att byta till vinterdäck. Myndighetens uppfattning är att förare i England i regel anser att standarddäcken som medföljer deras fordon har ett mönsterdjup och en däcksammansättning som garanterar god prestanda under ett brett spektrum av förhållanden och kan användas året runt. Frågor som inköpskostnader, förvaring och byte av däck vid bestämda tidpunkter varje år skulle behöva balanseras i förhållande till de möjliga fördelarna. Många fordon i den södra delen av landet skulle endast vid några tillfällen per år uppleva de förhållanden som krävs för att gynnas av vinterdäck.

Senast uppdaterad den 11 november 2013

Signatur Helena o Arly

8 sk√§l till att Tj√∂rn √§r s√• bra…

1. De är rankade högre i Sveriges Kommuner och Landsting. 
Motivering:
Tjörn kommer på sjätte plats i Västra Götaland РBahamas är inte ens med.

2. Pendelavstånd till Göteborg
Motivering:
Det går snabbt och smidigt att ta sig från Tjörn till Göteborg med buss och bil Рfrån Bahamas är det mer omständligt.

3. Det är en av Västra Götalands tryggaste kommuner.
Motivering:
Kommuner och Landsting valde att inte ens ta med Bahamas i rankingen.

4. Tjörn har lägre arbetslöshet.
Motivering:
Arbetslösheten på Bahamas är 13% högre än på Tjörn.

5. De har en förening för allmogebåtar.
Motivering:
Båda öarna har ett blomstrande föreningsliv Рdock saknas en förening för allmogebåtar på Bahamas.

6. Nordiska akvarellmuseet ligger på Tjörn.
Motivering:
På Bahamas finns det enligt våra källor inget akvarellmuseum för närvarande.

7. Fastighetsnära insamling Рdär man får sitt återvinningsmaterial hämtat vid fastigheten.
Motivering:
Fastighetsnära insamling finns i dagsläget inte på Bahamas.

8. Det regnar mindre
Motivering:
På Tjörn uppmäts närmare 770 mm nederbörd per år Рpå Bahamas faller det drygt 1 270 mm regn per år.

Publicerat i GT 2015 05 07

 

Husbilstyper

Går du i husbilstankar, eller är du bara ute efter ett campingfordon?
Frågan… husbil eller husvagn är alltid ett hett diskussionsämne och valet beror helt och hållet på vad du skall ha ditt campingfordon till, hur stor familjen är och de ekonomiska resurserna.

Om du bestämt dig för husbil så bör du tänka på följande.

  • Vad skall jag anv√§nda husbilen till?
  • Vilka/hur m√•nga skall √•ka med i husbilen?
  • Hur mycket har jag r√•d med?
  • Skall jag k√∂pa nytt eller begagnat?
  • Hur mycket kommer jag att anv√§nda husbilen?

Dessa frågor och en del annat bör du ställa innan du bestämmer dig för vilken typ av husbil som du skall välja.
De fem vanligaste typerna är alkovbil, hel-eller halvintegrerad husbil, inredd skåpbil och camper. Dessutom finns det varianter däremellan och hemmabyggen som inte är med här.

För att bestämma typ måste du ställa dig en del frågor.

  • Skall du ha barn med dig ibland?
  • Skall du mest st√• p√• camping/st√§llplats eller skall du fricampa?
  • Skall du vara ute l√•nga tider?
  • Skall du resa runt i Europa?
  • Skall du anv√§nda husbilen under alla √•rstider?

För dig som redan har husbil eller husvagn är svaren kanske redan klara men det kan ändå vara av vikt att förkovra sig i de olika typerna av campingbilar.

Här är de olika typerna.

Alkovbil
Alkovbil
Alkovbilen är föregångaren till dagens modernare husbilar

I en alkovbil finns det många sängplatser på liten yta. Det krävs dock att man bäddar i sittgruppens utrymme vilket inskränker på rörelsefriheten för alla när det är bäddat inför natten.
Alkovbilen är oftast högre eftersom man har en fast säng ovanför förarhytten. Höjden gör att bilen blir mer vindkänslig och drar mer bränsle än en lägre bil.
Alkovbilen känns i dag som lite omodern. Den har funnits länge och det finns ett stort utbud på begagnatmarknaden.

Helintegrerad husbil
P1020423
Helintegrerat har bodel över hela chassit och är bästa valet för vintercampare

Den helintegrerade husbilen har en bodel som täcker hela det chassi som bilfabrikanten levererat. Den har alltså inte bilfabrikantens orginalhytt vilket innebär bättre isolering i förarhytten. Detta är en fördel för dig som vintercampar.
Oftast finns det en st√∂rre s√§ng ovanf√∂r f√∂rardelen som kan hissas ner p√• natten. √Ąven denna s√§ng inskr√§nker p√• r√∂relsefriheten n√§r man b√§ddat f√∂r natten.
Helintegrerat är att föredra om man tillfälligt har med sig barnbarnen t.ex.

Halvintegrerad husbil (kallas även delintegrerad)
OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Halvintegrerat har chassits orginalhytt och har oftast färre bäddplatser

I en halvintegrerad husbil har bilfabrikantens orginalhytt integrerats med bodelen. Den delen på husbilen som är bodel är bredare än förarhytten och isoleringen i hytten är oftast inte så bra som i bodelen.
Den halvintegrerade husbilen lämpar sig bäst för dem som inte är i behov av många sängplatser. För den som vintercampar bör man köpa till isoleringsgardiner som monteras mellan tak och golv i förarhytten. Man bör även förse golvet med en extra isolering.
För den som inte vintercampar och inte har för stor familj är halvintegrerat ett bra val.

I ovanst√•ende tre varianter har de flesta husbilstillverkarna n√•gon modell med ‚ÄĚgarage‚ÄĚ l√§ngst bak. F√∂r att f√• kallas ‚ÄĚgarage‚ÄĚ m√•ste h√∂jden vara s√• h√∂g att det g√•r att st√§lla in vanliga cyklar d√§r. Ett stort lastutrymme √§r ett m√•ste f√∂r den som √•ker p√• l√•ngturer och bor i husbilen under l√§ngre perioder.
Vissa tycker att det √§r en nackdel med ‚ÄĚgarage‚ÄĚ p.g.a. att s√§ngarna l√§ngst bak, som ligger ovanp√• ‚ÄĚgaraget‚ÄĚ, √§r h√∂gt monterade.

Inredd sk√•pbil (kallas ofta f√∂r ‚ÄĚpl√•tis‚ÄĚ)
Inredd skåpbil
”Pl√•tis” har begr√§nsat med utrymme men kan √§ven anv√§ndas som vardagsbil

En bostadsinredd skåpbil kan även användas som vardagsbil. Det blir ett billigare campingalternativ med en mer lättmanövrerad bil som självfallet, p.g.a. sin storlek, har begränsad boyta. Men allt som är viktigt för en tillfredsställande camping finns där om än i mindre skala.
Det finns √§ven mer p√•kostade ‚ÄĚpl√•tisar‚ÄĚ som √§r vinterbonade och det finns fabrikanter som inreder din nuvarande sk√•pbil f√∂r camping.
‚ÄĚPl√•tisarna‚ÄĚ har p√• senare √•r blivit mycket popul√§ra och f√∂rs√§ljningssiffrorna stiger i h√∂jden.

Camper
Camper
Har du tillgång till flakbil är en camper ett bra och billigt alternativ

√Ąven camper √§r en variant mellan vardagsbil och campingfordon. Det √§r en bomodul som monteras p√• din flakbil och som √§r relativt enkel att ta av och s√§tta p√•. Du m√•ste allts√• ha tillg√•ng till en flakbil.
Camper √§r en flexibel och l√§ttman√∂vrerad bil f√∂r den som i f√∂rsta hand anv√§nder bodelen som √∂vernattningsplats. √Ąven campers kan f√•s vinterbonad.
Campers, som finns till de flesta mindre flakbilar, är inte så ofta sedda på våra vägar.

I samtliga ovanstående varianter finns det en mängd inredningsvarianter och fabrikanter.
Det finns några olika uppvärmningssystem där det vattenburna systemet är att föredra framför allt för den som vintercampar.
Det viktigaste vid köp är bodelens utformning och skick. Var noga med att tillgodose dina behov, anpassa inköpet efter det som är viktigast för dig och gör inte avkall på dina önskemål. Det är bättre att vara noga från början så slipper man byta så ofta, för nästan alla byten innebär en ekonomisk förlust.
Dessutom skall man inte köpa husbil med för svag motor, för då ångrar man sig ganska snabbt. Vid nybilsförsäljning sätts prislappen ofta med svagare motor för att hålla ner priset. Om du vill njuta av din körning så rekommenderas att lägga till några tiotusenlappar för att få en starkare motor.
En normal fyrtonnare bör ha en motor på minst 135 hk.

Nästan alla husbilar som säljs i Sverige i har dieselmotorer och ca 90 % av dessa är byggda på Fiatchassi.
Prisskillnaden mellan de olika fabrikanterna och modellerna ligger i bodelens standard eftersom nästan alla husbilar är byggda på samma chassi.

Åter till det ständiga diskussionsämnet… valet, husbil eller husvagn?
Så här ser jag det

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
I husvagnen finns det gott om plats för den större familjen och man kan öka boytan med ett förtält

Husvagn är att föredra om man är barnfamilj och ligger länge på en och samma plats. Det är även att föredra om man inte är någon hängiven asfaltsslukare.
En barnfamilj √§r ofta i st√∂rre behov av utrymme som t.ex. f√∂rt√§lt och det √§r i mina √∂gon inte ekonomiskt f√∂rsvarbart att k√∂pa en dyr husbil om man √§r ‚ÄĚl√•ngliggare‚ÄĚ. Har man barn, vill man i regel ha en fast punkt att utg√• fr√•n n√§r man skall till sev√§rdheter eller ink√∂psst√§llen.
Husvagnens större boyta, personbilens lastutrymme och ett eventuellt förtält är alltid att föredra om man ligger länge på samma plats. Dessutom är det en betydligt billigare investering.
Husvagnsfolket vill oftast inte ligga ute på vägarna utan kopplar hellre av på någon härlig plats med sol och bad.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Husbilen passar den som vill upptäcka nya mål och sevärdheter

Husbilen används på ett helt annat sätt. Det är korta och snabba förflyttningar mellan de olika resmålen.
Ofta blir det endast en övernattning för att nå ett mål som ligger mer än en dagstur bort.
Väl på plats stannar man sällan mer än en vecka innan det är dags för nästa mål.
Vill man handla eller besöka någon sevärdhet i närheten, under uppehållet, så kommer cykeln väl till pass och när det gäller mål på lite längre avstånd så är det förflyttning som gäller.
Det är en underbar frihetskänsla att snabbt och enkelt kunna packa ihop. Trivs man inte, är det bara att dra vidare. Trivs man så stannar man lite längre.
Husbilsfolket har sevärdheter och olika resmål som prioritet och dom har oftast inte ont av att tillbringa timmar på vägarna.

2015 06 27

Lycka till med ditt inköp

Signatur Helena o Arly

 

 

Nedan kan du läsa om de körkorts- och hastighetsbestämmelser som gäller för husbilar klassade som personbil (se fordonskategori i registreringsbeviset).

Körkortsregler för husbil:
Körkort med B-behörighet, som förvärvats före den 1 juli 1996, har rätt att framföra personbil med obegränsad totalvikt.
Efter ovanstående datum begränsades körkortets B-behörigheten till att gälla för fordon som väger
3,5 ton eller mindre.

Anledning till att vi får köra husbil och inte lastbil som väger mer än 3,5 ton är:
Den 1 maj 2006 tillkom en ny fordonsklass. Man ändrade samtliga husbilars klassificering, oberoende av vikt, från lastbil till personbil II. Enligt övergångsregeln (1 juni 1996) innebar det att de som hade B-behörighet före det datumet får köra husbil som även väger mer än 3,5 ton och uppåt

Vilka fordon är klassificerade som husbil (personbil II):
Fordonet skall vara konstruerat med boendemöjligheter vilket omfattar minst följande utrustning.

  • Sittplatser och bord
  • Sittplatser som kan g√∂ras om till sovplatser
  • Matlagningsm√∂jligheter
  • Lagringsm√∂jligheter

Utrustningen skall vara ordentligt fastsatt i väggar, golv eller tak. Bordet kan dock vara konstruerat så att det lätt går att flytta.
Fordon som är inrättat för 8 personer, utöver föraren, hänförs till lastbil, alltså inte personbil II, oavsett inredning.

Hastighetsbestämmelser för husbil i Sverige:
För fordonsklassen personbil II finns inte någon gräns för högsta tillåtna hastighet, som det finns för lastbilar.
Personbil II följer de hastighetsgränser gränser som gäller vanlig personbil.

Sammanfattning:
Allts√•, har du ‚ÄĚvanligt‚ÄĚ k√∂rkort som √§r utf√§rdat f√∂re den 1 juli 1996 s√• har du i dag r√§tt att k√∂ra husbil som v√§gar mer √§n 3,5 ton om husbilen √§r klassad som personbil II. (k√∂rkortet f√•r inte ha varit √•terkallat efter detta datum)
Hastighetsgränserna för husbil är desamma som för personbilar i Sverige.

OBS! körkortsregeln gäller även utomlands, men när det gäller hastigheten så skall du följa de inhemska bestämmelserna.

Tips! Ta med dig någon form av intyg på den svenska körkortsregel, för det är inte alla länder som känner till vårt regelverk.

Lycka till med din utlansvistelse

Signatur Helena o Arly

 

Hastighetsbestämmelserna för husbilar skiftar från land till land och det gäller att vara uppmärksam om man inte vill lägga reskassan på fortkörningsböter.

Med reservation för förändringar är säkrast att kolla vid gränsstationerna vilka hastigheter som gäller innan man kör in i ett nytt land.

Andorra
Husbil över    3,5 ton     Tätort 50 km/tim     Utom tätort 90 km/tim        Motorväg  finns ej
Husbil under 3,5 ton      Tätort 50 km/tim     Utom tätort 90 km/tim        Motorväg  finns ej

Belgien
Husbil över    3,5 ton     Tätort 50 km/tim     Utom tätort 90 km/tim        Motorväg  90 km/tim
Husbil under 3,5 ton      Tätort 50 km/tim     Utom tätort 90 km/tim        Motorväg 120 km/tim 

Bosnien-Hercegovina
Husbil över    3,5 ton     Tätort 60 km/tim     Utom tätort 80 km/tim        Motorväg 130 km/tim
Husbil under 3,5 ton      Tätort 60 km/tim     Utom tätort 80 km/tim        Motorväg 130 km/tim

Bulgarien
Husbil över    3,5 ton     Tätort 50 km/tim     Utom tätort 70 km/tim         Motorväg 100 km/tim
Husbil under 3,5 ton      Tätort 50 km/tim     Utom tätort 70 km/tim         Motorväg 100 km/tim

Danmark
Husbil över    3,5 ton     Tätort 50 km/tim     Utom tätort 80 km/tim         Motorväg  80 km/tim
Husbil under 3,5 ton      Tätort 50 km/tim     Utom tätort 80 km/tim         Motorväg 130 km/tim

Estland
Husbil över    3,5 ton     Tätort 50 km/tim     Utom tätort 90 km/tim         Motorväg 90 km/tim
Husbil under 3,5 ton      Tätort 50 km/tim     Utom tätort 90 km/tim         Motorväg 90 km/tim

Finland
Husbil över    3,5 ton     Tätort 50 km/tim     Utom tätort 80 km/tim         Motorväg 80 km/tim
Husbil under 3,5 ton      Tätort 50 km/tim     Utom tätort 80 km/tim         Motorväg 80 km/tim

Frankrike
Husbil över    3,5 ton     Tätort 50 km/tim     Utom tätort 80 km/tim         Motorväg 110 km/tim
Husbil under 3,5 ton     Tätort 50 km/tim     Utom tätort 90 km/tim         Motorväg 130 km/tim

Grekland
Husbil över    3,5 ton     Tätort 50 km/tim     Utom tätort 110 km/tim        Motorväg 130 km/tim
Husbil under 3,5 ton     Tätort 50 km/tim     Utom tätort 110 km/tim        Motorväg 130 km/tim

Irland
Husbil över    3,5 ton     Tätort 50 km/tim     Utom tätort 80 km/tim        Motorväg 80 km/tim
Husbil under 3,5 ton     Tätort 50 km/tim     Utom tätort 80 km/tim        Motorväg 120 km/tim

Italien
Husbil över    3,5 ton     Tätort 50 km/tim     Utom tätort 80 km/tim        Motorväg 100 km/tim
Husbil under 3,5 ton     Tätort 50 km/tim     Utom tätort 90 km/tim        Motorväg 130 km/tim

Kroatien
Husbil över    3,5 ton     Tätort 50 km/tim     Utom tätort 80 km/tim        Motorväg 80 km/tim
Husbil under 3,5 ton     Tätort 50 km/tim     Utom tätort 80 km/tim        Motorväg 80 km/tim

Lettland
Husbil över    3,5 ton     Tätort 50 km/tim     Utom tätort 90 km/tim        Motorväg 90 km/tim
Husbil under 3,5 ton     Tätort 50 km/tim     Utom tätort 90 km/tim        Motorväg 90 km/tim

Liechtenstein
Husbil över    3,5 ton     Tätort 50 km/tim     Utom tätort 80 km/tim        Motorväg 80 km/tim
Husbil under 3,5 ton     Tätort 50 km/tim     Utom tätort 80 km/tim        Motorväg 80 km/tim

Litauen
Husbil över    3,5 ton     Tätort 50 km/tim     Utom tätort 90 km/tim        Motorväg 70 km/tim
Husbil under 3,5 ton     Tätort 50 km/tim     Utom tätort 90 km/tim        Motorväg 70 km/tim

Luxemburg
Husbil över    3,5 ton     Tätort 50 km/tim     Utom tätort 75 km/tim        Motorväg 90 km/tim
Husbil under 3,5 ton     Tätort 50 km/tim     Utom tätort 90 km/tim        Motorväg 130 km/tim

Makedonien
Husbil över    3,5 ton     Tätort 50 km/tim     Utom tätort 80 km/tim        Motorväg 80 km/tim
Husbil under 3,5 ton      Tätort 50 km/tim     Utom tätort 80 km/tim        Motorväg 80 km/tim

Montenegro
Husbil över    3,5 ton     Tätort 50 km/tim     Utom tätort 80 km/tim        Motorväg 80 km/tim
Husbil under 3,5 ton      Tätort 50 km/tim     Utom tätort 80 km/tim        Motorväg 80 km/tim

Nederländerna
Husbil över    3,5 ton     Tätort 50 km/tim     Utom tätort 80 km/tim        Motorväg 80 km/tim
Husbil under 3,5 ton      Tätort 50 km/tim     Utom tätort 80 km/tim        Motorväg 120 km/tim

Norge
Husbil över    3,5 ton     Tätort 50 km/tim     Utom tätort 80 km/tim        Motorväg 100 km/tim
Husbil under 3,5 ton      Tätort 50 km/tim     Utom tätort 80 km/tim        Motorväg 100 km/tim

Polen
Husbil över    3,5 ton     Tätort 50 km/tim     Utom tätort 70 km/tim        Motorväg 80 km/tim
Husbil under 3,5 ton      Tätort 50 km/tim     Utom tätort 70 km/tim        Motorväg 80 km/tim

Portugal
Husbil över    3,5 ton     Tätort 50 km/tim     Utom tätort 80 km/tim         Motorväg 110 km/tim
Husbil under 3,5 ton      Tätort 50 km/tim     Utom tätort 80 km/tim         Motorväg 110 km/tim

Rumänien
Husbil över    3,5 ton     Tätort 50 km/tim     Utom tätort 90 km/tim         Motorväg 130 km/tim
Husbil under 3,5 ton     Tätort 50 km/tim     Utom tätort 90 km/tim         Motorväg 130 km/tim

Ryssland
Husbil över    3,5 ton     Tätort 60 km/tim     Utom tätort 70 km/tim         Motorväg 90 km/tim
Husbil under 3,5 ton      Tätort 60 km/tim     Utom tätort 70 km/tim         Motorväg 90 km/tim

Schweiz
Husbil över    3,5 ton     Tätort 50 km/tim     Utom tätort 80 km/tim         Motorväg 100 km/tim
Husbil under 3,5 ton      Tätort 50 km/tim     Utom tätort 80 km/tim         Motorväg 80 km/tim

Serbien
Husbil över    3,5 ton     Tätort 60 km/tim     Utom tätort 80 km/tim         Motorväg 80 km/tim
Husbil under 3,5 ton      Tätort 60 km/tim     Utom tätort 80 km/tim         Motorväg 80 km/tim

Slovakien
Husbil över    3,5 ton     Tätort 60 km/tim     Utom tätort 80 km/tim         Motorväg 80 km/tim
Husbil under 3,5 ton      Tätort 60 km/tim     Utom tätort 80 km/tim         Motorväg 80 km/tim

Slovenien
Husbil över    3,5 ton     Tätort 50 km/tim     Utom tätort 90 km/tim         Motorväg 130 km/tim
Husbil under 3,5 ton      Tätort 50 km/tim     Utom tätort 90 km/tim         Motorväg 130 km/tim

Spanien
Husbil över    3,5 ton     Tätort 50 km/tim     Utom tätort 70 km/tim         Motorväg 90 km/tim
Husbil under 3,5 ton      Tätort 50 km/tim     Utom tätort 70 km/tim         Motorväg 90 km/tim

Storbritannien
Husbil över    3,5 ton     Tätort 50 km/tim     Utom tätort 90 km/tim         Motorväg 110 km/tim
Husbil under 3,5 ton      Tätort 50 km/tim     Utom tätort 90 km/tim         Motorväg 110 km/tim

Tjeckien
Husbil över    3,5 ton     Tätort 50 km/tim     Utom tätort 90 km/tim         Motorväg 110 km/tim
Husbil under 3,5 ton      Tätort 50 km/tim     Utom tätort 90 km/tim         Motorväg 130 km/tim 

Turkiet
Husbil över    3,5 ton     Tätort 40 km/tim     Utom tätort 80 km/tim         Motorväg 110 km/tim
Husbil under 3,5 ton      Tätort 40 km/tim     Utom tätort 80 km/tim         Motorväg 110 km/tim 

Tyskland
Husbil över    3,5 ton     Tätort 50 km/tim     Utom tätort 80 km/tim         Motorväg 80 km/tim
Husbil under 3,5 ton      Tätort 50 km/tim     Utom tätort 80 km/tim         Motorväg 130 km/tim

Ungern
Husbil över    3,5 ton     Tätort 50 km/tim     Utom tätort 70 km/tim         Motorväg 80 km/tim
Husbil under 3,5 ton      Tätort 50 km/tim     Utom tätort 70 km/tim         Motorväg 80 km/tim

√Ėsterrike
Husbil över    3,5 ton     Tätort 50 km/tim     Utom tätort 70 km/tim          Motorväg 80 km/tim
Husbil under 3,5 ton      Tätort 50 km/tim     Utom tätort 100 km/tim       Motorväg 130 km/tim

Senast uppdaterad 2015 03 12

Lycka till på resan och kör försiktigt

Signatur Helena o Arly

Några enkla tips inför din långresa med husbilen/husvagnen

Inför avfärd

  • St√§ng av huvudkranen till vattnet
  • Dra ur kontakter till dator, radio, TV mm
  • Vidarekoppla hemnumret om du har fast telefon
  • Be dina grannar med hj√§lp att se till huset
  • Anslut n√•gra ljusvakter, tidsinst√§llda timers, ¬†med olika tidsintervaller¬†s√• att det ser bebott ut emellan√•t
  • Om du har bil p√• g√•rden, be grannen v√§nda den emellan√•t
  • St√§ll av bilar som inte anv√§nds om du blir borta en l√§ngre tid
  • Be grannen t√∂mma din brevl√•da
  • M√§rk brevl√•dan med ”reklam undanbedes”
  • Se vilka betalningar som m√•ste g√∂ras innan ni √§r hemma igen. Anslut till autogiro om det g√•r
  • S√§nk inomhustemperaturen om resan sker p√• vinterhalv√•ret
  • Ta med utskrift p√• den f√∂rordning som ger dig r√§tt att k√∂ra husbilen med B-kort om du bara har s√•dant
  • Ta med information om hastighetsbest√§mmelser i l√§nder du skall bes√∂ka
  • Ta reda p√• v√§gavgifter/system i de l√§nder du bes√∂ker. L√§s mer om t.ex √Ėsterrike under ”Bra att veta p√• resan till Kroatien
  • Skaffa milj√∂dekal p√• dekra.se som visar vilken milj√∂klass din bil tillh√∂r

Försäkringar

  • Best√§ll det bl√• Europeiska sjukf√∂rs√§kringskortet p√• F√∂rs√§kringskassan
  • Kontrollera med ditt f√∂rs√§kringsbolag vilket reseskydd du har
  • Skaffa rese- och olycksfallsf√∂rs√§kring om det inte finns
  • Beg√§r att f√• ett internationellt s.k. ”gr√∂nt kort” f√∂r fordonet hos ditt f√∂rs√§kringsbolag

Säkerhet

  • Installera en s√§kerhetsbox i fordonet
  • Ta kopior p√• pass, k√∂rkort, kontokort och andra handlingar som √§r bra att ha om originalhandlingarna kommer bort
  • Skaffa sp√§rrservice p√• din bank

Gasol

  • V√•ra gasolanslutningar passar enbart till svenska tuber. Om du m√•ste fylla p√• gasol utomlands s√• finns adepter att k√∂pa¬†i v√•ra svenska campingbutiker. Det finns olika beroende p√• vilket land du skall till
  • P√• m√•nga campingplatser kan du l√•na eller hyra gasolflaskor under den tid du bor p√• campingen
  • I Spanien t.ex. f√•r du inte k√∂pa gasol utan ett intyg fr√•n deras ”gasolmyndighet”. Det kan ta upp till 2 m√•nader att f√• ett s√•dant intyg s√• det g√§ller att vara ute i god tid
  • I vissa l√§nder finns det 2 sorters gasol. Anv√§nd helst den dyrare som heter Propan. Den billigare, Butan, anses vara skadlig f√∂r v√•rt system

Media

  • Skriv inget p√• Facebook etc. om var du finns
  • Ta med dator
  • ¬†Gl√∂m inte laddare till datorer, telefoner osv
  • Ta med dosor o.dyl. f√∂r bank√•tkomst

Lycka till på er resa

Signatur Helena o Arly