Se fler bilder under fliken Galleri>Bilder från våra resor
Lördag den 4 juli (dag 1)
Vädret hade sedan en vecka tillbaka betecknats, enligt våra metrologer, som tropisk klimat, vilket innebär att termometern överstiger 20°C både på dagen och på natten.
Efter ett jobbigt årsmöte, som tog fyra timmar i en kvalmig lokal, lämnade vi Tådås för vår färd mot Bornholm.
Första övernattningen, efter ca 20 mil, blev på Ugglarp Camping där vi bestämt träff med Anette, Lasse och hunden Disa.
Efter sedvanliga välkomstfraser gav vi Mr. Grill (Lasse) ett vackert förkläde som tack för alla härliga grillrätter som han tillagat genom åren. Förklädet uppskattades tyvärr inte riktig, varför vet vi inte, men det kanske berodde på att det var rosa och mönstrat med Barbapapa.
Kvällen tillbringade vi på berget där vi hade en fantastisk utsikt över havet. Vi såg solens orange strålar sippra genom gluggarna, i ett begynnande lilafärgat molntäcke, innan den helt försvann in i sitt mörker.
Söndagen den 5 juli (dag 2)
För första gången på länge vaknade vi till ett normalt sommarväder, med en nordbos mått mätt, 18°C och en sol som var helt täckt av moln. Efter frukost och en cykeltur på Ginstleden som går förbi campingen, började vi färden mot Ystad. En nätt resa på 22 mil i omväxlande väder med mestadels moln och regn och vid framkomsten checkade vi in på Sandskogens Camping ca två km från färjeterminalen. Kvällen var kall och regnig – nu börjar man gnälla om det också – och Mr Grill fick tillaga Eliassons laxknyte under markisen. Det rosa förklädet hade han motsträvigt tagit på sig.
Måndagen den 6 juli (dag 3)
Efter två ”transportövernattningar” var det nu dags för den återstående trippen till vårt huvudmål, Bornholm.
Vi steg upp i ottan för att ta oss den sista lilla biten till katamaranen som skulle transportera oss till ön som en gång i tiden tillhört Sverige men sedan lång tid tillbaka är dansk.
Katamaranen mellan Ystad och Rönne
Det var fortfarande tidig förmiddag när vi släppte handbromsen och rullade av båten i Rönne. Vår första tripp på ön blev två mil längs öns västkust mot Allinge och Lyngholt Familie Camping som vi hade förbokat.
Det visade sig vara en mycket trivsam och gemytlig camping. Uppställningsplatserna var stora med markerade avgränsningar i en frodig grönska och serviceanläggningarna var mycket välskötta.
Vid ettiden när ekipagen iordningställts tog vi cyklarna till Allinge via en av alla de populära cykelvägarna som finns på Bornholm. Vädret var mycket vackert med sol och härligt uppfriskande vindar från havet. Lasse hade kopplat på hundkärran så att även Disa fick följa med på denna upplevelse. Det mest förvånande var att Lasse lärt sig att stiga på sin cykel utan att behöva lägga den på marken så som han gjort tidigare.
På kvällen grillade vi en god köttbit på vår nyinköpta Cobb. Cobben är en liten, men mycket allsidig grill, framtagen för oss campare.
Kort om Allinge
- ”Nordbornholms pärla” som den kallas är en naturupplevelse som binds samman med massor av naturstigar.
- Allinge har med tiden växt ihop med Sandvig.
- I byn finns en bronsbelagd gågata och vid kyrkan finns en bronsstaty som symboliserar människans förvandling till ängel.
- Både Allinge och Sandvig är kända för sina rökerier.
- Från Allinge går det personfärja till bl.a. Christiansö och Simrishamn.
- Mer om Allinge på www.allinge.dk
Tisdagen den 7 juli (dag 4)
Efter vår första och länge eftertraktade danska frukost tog jag och Helena en härlig cykeltur på ca en mil runt i trakten.
Senare på förmiddagen kopplade vi på hundkärran och begav oss de tre kilometrarna till Hammershus där vi strosade runt i solskenet i några timmar. Innan vi lämnade denna medeltida fästning fick vi en god lunch på platsens restaurant.
Eftermiddagen gick för min egen del åt att se på Tour de France med Lance Armstrong och gänget.
På kvällen var Mr Grill i farten igen. Korv med stekta potatis och ägg samt några glas rött fick avluta vår första hela dag på Bornholm.
Onsdagen den 8 juli (dag 5)
Vi vaknade till ett gråmulet väder med Tors hammare mullrande i norr.
I väntan på bättre väder sköt vi vår planerade resa till Christiansö på framtiden. I stället bestämde vi oss för att besöka Bornholms rovfugelshow som ligger ca två mil från campingen.
Lasse o Anette tog husbilen, jag o Helena äntrade våra cyklar – men tyvärr var vi lite för sena i starten – vi hann med andra ord inte fram i tid. Vi fick i alla fall en härlig cykeltur på den bornholmska landsbygden. De väl utmärkta cykellederna gick genom skogspartier, små byar och böljande ängar täckta av den härligt röda Vallmon, den distinkt blåa Blåklinten inbäddade i en ”prästkrageliknande” vit och gul blomma.
Blomsterklädd äng på den bornholmska landsbygden
På hemvägen valde vi att cykla utmed öns västkust upp mot Hammershus. Den första sträckan var plan och gick strax intill havet och i det nu klara och soliga vädret kunde vi se silhuetten av Sverige långt bort i horisonten.
När vi närmade oss Hammershus blev cykelvägen mycket kuperad med 14-17 procents lutning både uppåt och nedåt.
På kvällen, efter fyra mil i cykelsadeln och med ömmande muskler, satt det fint med en god måltid och ett glas av det röda.
Torsdagen den 9 juli (dag 6)
Smattret från en kraftig regnskur var denna morgons väckarklocka. Efter frukost blev vädret något bättre med en hel del sol men med en kraftig vind från syd-väst.
Vi startade dagen med att cykla de tre kilometrarna till Allinge för att proviantera och därefter tog vi en långpromenad i skogarna kring campingen. Den markerade gångstigen ledde till Finndalen strax söder om Hammershus. En väldigt vacker tur som tog ca fyra timmar inkluderat en flaska rött på en uteservering.
På kvällen gjorde Helena knyten med fisk och grönsaker på Cobben och till det blev det några glas av livets goda.
Utsikt mot Sverige från Finndalen i Danmark
Fredagen den 10 juli (dag 7)
Åter en natt med regn och blåst. Jag och Helena bestämde oss för att trotsa vädret med en cykeltur till Gudhjem och vi valde att återigen åka genom den fantastiskt vackra bornholmska landsbygden.
I Gudhjem fick vi en härlig lunch med stekt fläsk och persiljesås som, tillsammans med hackeböff och smörrebröd, är en dansk nationalrätt.
Vi besökte även en glaskonstverkstad där vi fick se hur man arbetar fram olika typer av glaskonst.
En glaskonstnär skapar en vas.
På ”hemvägen”, som gick utmed den bornholmska östkusten, gjorde vi en avstickare till Helligdommsklipporna vilket var en fantastisk naturupplevelse. Klipporna störtade 20 meter lodrät ner i det krusande vattnet med de små lagunerna.
Efter knappa fem mil med kraftig blåst och några riktiga regnskurar var vi åter vid husbilen.
Kvällsvarden, tacos med tillhörande dryck, dukades fram i Eliasson husbil denna blåsiga och regniga afton.
Kort om Gudhjem
- Gudhjem är Bornholms äldsta handelsby.
- 1866 fick den lilla fiskebyn Bornholms första sillrökeri.
- I Gudhjem finns det 10 museum.
- En cykeltur från byn ligger Österlars med Bornholms största rundkyrka från mitten av 1100-talet.
- I närheten av rundkyrkan ligger ett medeltidscenter med djur, vattenkvarn, bostäder och ”Stormansgården” med ett 10 m högt tillflyktstorn för bl.a. Tempelriddarna.
- Bornholms nationalrätt ”Sol över Gudhjem” består av rökt sill på en bit dansk rågbröd med smör, hackad purjolök, rädisor, lök och en rå äggula på toppen.
- Från Gudhjem går det personfärja till Christiansö.
Lördagen den 11 juli (dag 8)
I dag var det förflyttning som gällde. Vi ville se den södra delen av ön också.
Vi knappade in GPS:en på Due Odde som är mest känd för sina långsträckta vita sandstränder.
På vägen dit mötte vi en motorcykelkaravan på uppskattningsvis 400 hojar. Karavanen, som var flera kilometer lång, stoppade all tillfartstrafik till huvudleden.
Vädret var kallt och blåsigt och efter ett kort besök på den fantastiskt vackra sandstranden valde vi att åka någon mil norrut till Svaneke Familiecamping. Svaneke är en liten fiskeby på den sydöstra sidan av ön och efter incheckning och diverse pyssel började vinden mojna.
En härlig kväll under markisen med en god hackeböff, made by Helena, och lite rött avslutade denna dag.
Söndag den 12 juli (dag 9)
Vi steg upp till en solig morgon, något sval, men nästan helt vindstilla. Vårt mål för dagen var en promenad i Paradisbakkerne som ligger på cykelavstånd från campingen.
Jag fick den delikata uppgiften att dra kärran med Disa uppför den 4 km långa backen till utgångspunkten för promenadens början.
Vi valde en slinga på ca 4 km. En kuperad sträcka som gick förbi en av de två rokkestenarna som finns på ön. Rokkestenen är ett fler ton stort stenblock som legat där sedan istiden. Det märkliga med stenen är att man faktiskt kan gunga (rokka på danska) den med vanlig handkraft.
Anette ”rokkar” på ett flera ton stort stenblock
Vägen tillbaka till Svaneke var behaglig. En enda lång utförsbacke genom delar av den bornholmska landsbygden. Från höjderna hade vi en härlig utsikt över det blanka havet med en spegelbild av de dallrande solstrålarna.
När vi kom tillbaka till byn beställde vi smörrebröd på Hotell Siemsens Gaard, med tillhörande danska dryckesvaror.
Ett smörrebröd med varm leverpastej, champinjoner och bacon och ett med friterad spätta, champinjoner och remulade, är det danskaste som går att få.
Hotellet vi åt lunch på hade så fantastiskt god mat och en så härlig utsikt över hamnen att vi valde att även inta kvällsvarden där.
Kort om Svaneke
- Svaneke med sina 1200 invånare, är den plats som har flest soltimmar i Danmark.
- Byn tilldelades 1975 den europeiska guldmedaljen som den bäst bevarade byn i Europa.
- På torget finns konsthantverkarnas verkstäder och spännande butiker.
- Östbornholms kulturcenter ligger i Svaneke.
- Strax utanför byn finns barnens stora lekland, Joboland, som glatt barn och föräldrar i över 70 år.
Måndag den 13 juli (dag 10)
Ännu en dag att vaknade vi av ett fruktansvärt skyfall. Himlaportarna stod på vid gavel men vi bestämde oss ändå för att åka till Christiansö eftersom det var sista chansen för Lasse och Anette att se ön före sin flytt till Tyskland.
Med regnställ och ett glatt leende begav vi oss till Gudhjem där personfärjan utgår ifrån.
När vi skulle gå ombord fick vi beskedet att vi inte fick ha med Disa (hunden) till ön eftersom hela Christiansö och Ertholmarna är ett fågelreservat.
Slokörade begav de sig därifrån men vi lovade att ta många foton som de kunde ta del av senare.
Vädret sprack upp och vi fick en underbar dag på havet ut till den lilla ögruppen som bl.a. består av Christiansö och den f.d. militäranläggningen. Hela anläggningen är uppbyggd på 1600-talet och det mest speciella med de gamla byggnaderna är att de fortfarande är levande. Här bor ett hundratal personer året runt och allt är kulturminnesmärkt på utsidan men bostäderna är invändigt moderniserade.
Christiansö är ett eget litet samhälle med mataffär, kiosk, rökerier, restaurant, mm i de ca 350 år gamla fastigheterna.
Hela ön är alltså kulturminnesmärkt och får därför inte bebyggas med något nytt.
”Store Tårn” i bakgrunden är den äldsta delen av fästningen
Tisdag den 14 juli (dag 11)
Efter en regnig natt var det åter dags för en förflyttning. Eliassons valde att ta morgonfärjan till Sassnitz, vi valde att stanna ytterligare några dagar på Bornholm.
Vi ville se hur trakterna kring öns tredje största by, Aakirkeby, såg ut. Aakirkeby ligger någon mil från den bornholmska sydspetsen.
Vi fick plats på Aakirkeby camping, en lummig och mycket lugn plats i utkanten av byn.
När vi ställt i ordning vår nya boplats, tog vi cyklarna in till byn för att äta och reka. En ganska intetsägande by, som efter alla mysiga fiskebyar vi sett, inte blev någon ”aha” upplevelse.
Onsdagen den 15 juni (dag 12)
Vi vaknade med ett härligt väder. Frukosten kunde vi äta på utsidan husbilen och dagen var som upplagd för en härlig cykeltur i trakterna kring Aakirkeby.
Första stoppet var en liten fiskeby, Boderne, på den sydligaste delen av Bornholm.
Färden gick sedan vidare österut till Bakka Rögeri som ligger några kilometer väster om Due Odde.
På återvägen stannade vi återigen i Boderne där vi åt lunch.
Värmen hade under dagen stigit till över 25 °C och luften var väldigt kvalmig vilket gjorde den knappt tre mil långa cykelfärden ganska jobbig.
Efter ”Touren” och en god middag packade vi för morgondagens förflyttning.
På Bakka rögeri röker man inte bara fisk
Kort om Aakirkeby
- Aakirkeby är öns tredje största by och den enda köpstaden utan hamn.
- I byn finns en kyrka från 1149 som är byggd i bornholmsk marmor.
- I utkanten av Aakirkeby finns ett bilmuseum.
- På det stora torget finns både affärer och restauranter
Kort om de tre campingplatser som vi bodde på
- Lyngholt Familie Camping ligger tre km från Allinge på den norra delen av ön.
- Välskötta serviceanläggningar.
- Stora platser som avskärmats med buskar.
- Stor pool.
- Trevlig personal.
- Ingen störande trafik
- Bra lekalternativ för barn.
- Servicebutik.
- Promenadstigar och cykelleder i anslutning till campingen.
- Busshållplats strax utanför campingen.
Slutbetyg: fyra husbilar (restaurant saknades, annars hade det blivit en femma).
Svaneke Familiecamping ligger i utkanten av Svaneke på öns östra sida.
- En mycket misskött camping med trasiga toaletter, skräpiga platser och i allmänt smutsigt och dåligt skick.
- Huvudleden precis utanför med störande trafik.
- Nära till byn.
- Bra promenadväg in till byn.
Slutbetyg: en husbil.
Aakirkeby Camping ligger i utkanten av Aakirkeby på den södra delen av ön.
- Välskötta serviceanläggningar.
- Stora gräsklädda platser med lummiga avskärmningar.
- Trevlig personal
- Ingen störande trafik.
- Bra lekalternativ för barn.
- Servicebutik.
Slutbetyg: fyra husbilar.
Nordtyskland
Torsdagen den 16 juli (dag 13)
Tidig uppstigning för vidare transport till Rönne och morgonfärjan till Sassnitz.
Resan med färjan från Rönne till Sassnitz tog drygt tre timmar och vid lunchtid band skepparen fast sin båt i den forna östtyska hamnen.
Vi återförenades med Eliassons och vårt mål för dagen var att hitta en mysig camping/stellplats i trakterna kring Binz på östersjökusten.
Dagen innan vi började letandet efter plats hade jag ställt in GPS:en på vägar för cyklister. Det hade jag givetvis glömt så i den redan trånga byn Binz ledde GPS-tanten oss in på en väg som övergick till en trång cykelbana. Med skamsen nedåtböjd nacke såg vi de irriterade cyklisternas kroppsspråk när dom med fingret pekade på sin tinning med en sakta vridning på huvudet. Efter en kilometer hittade vi äntligen en plats att vända på. Lätt stressade tvingades vi ta samma väg tillbaka och möta ännu fler hånfulla cyklister innan vi fann en väg anpassad för våra fordon. Tyskarna brukar ju kalla oss för ”Die Dumme Swedes” och jag är i det här fallet benägen att hålla med dom.
Att hitta en övernattningsplats i detta populära distrikt var lättare sagt än gjort och efter ett antal besök på fullbokade platser gav vi upp och drog oss mot Rostock.
Strax söder om staden hittade vi en campingplats, Baltic Freizeit, för både oss och Eliassons. En stor men inte allt för gästvänlig camping som saknade det där lilla gemytliga som vi egentligen sökte.
Efter dagens flackande kors och tvärs blev det vila och fundering på värdet av denna dag. Vi kom fram till att en del av charmen med husbilslivet är att man inte alltid når sina uppsatta mål, så som skedde i dag.
Fredag den 17 juli (dag 14)
Ca en halvmil från campingen, vid inloppet till Rostock hamn, ligger det en mycket välbesökt liten by som heter Warnemünde. Efter frukosten tog vi våra cyklar till den lilla byn som var precis så charmig som vi hört. Utmed den kilometerlånga kanalen, som kilade sig in i byn med järnvägsstationen på ena sidan och bebyggelsen på den andra.
Hela Warnemünde är uppbyggd för turister med bad, gågator, shopping och restauranter.
Kanalen med alla tur- och fiskebåtar
Hela kanalen var täckt med tur- och fiskebåtar och vid mynningen ut mot havet var det en stor härlig badstrand med massor av aktiviteter för både små och stora.
Vi mönstrade på en turbåt som guidade oss igenom Rostocks jättelika hamn där bl.a. färjor till Trelleborg avgår ifrån.
En modern hamn som i vissa delar fortfarande påminde om den östtyska epoken. Framförallt de hundratalet höga vakttornen påminde om den forna gränsbevakningen. Turen tog en timme och var väl värd sina pengar.
På båtturen kunde vi se att molnen i väster började bli allt mörkare och på återvägen till campingen kom det befarade regnet.
Efter en lyckad dag åt vi Anettes goda ”panna” mellan regnskurarna och när middagen var avklarad började förberedelserna inför flytten nästa dag.
Kort om Warnemünde
- Warnemünde är en av Tysklands mest betydande hamnar för kryssningsfartyg.
- Byn ligger vid floden Warnows utlopp till Östersjön
- Här finns ett 31 m högt fyrtorn som byggdes som sjömärke 1897.
- Här finns en tepaviljong, byggd 1968, som p.g.a. sin märkliga takkonstruktion är skyddad som byggnadsminne
- Det finns även ett av världens modernaste simuleringscenter i Warnemünde.
Lördag den 18 juli (dag 15)
Vi vaknade till ett fruktansvärt regnväder. Utemöbler, mattor, markis osv. var helt genomdränkta av det våldsamma regnet. Vi hade ändå inget annat val än att lasta in grejerna och ge oss av till nästa mål ca 20 mil väster ut mot Capingplatz Musbergwiese i Ascheberg som vi hade förbokat.
Campingar kan vara hur olika som helst. Den vi lämnade vill vi helst inte återvända till, den vi nu kom till skulle man kunna bosätta sig på för gott.
En liten och gästvänlig camping med utsikt över Die grosser Plönensee, badstranden och den charmigt halmtaksklädda restauranten.
I dag var det vår tur att stå för kvällsmaten. Vi bjöd på danska smörrebröd gjorda med tyska råvaror och självklart hade vi passande dryck till detta.
Söndag den 19 juli (dag 16)
Dagen började med en härlig champagnefrukost på restauranten vid campingen. Med underbar utsikt över sjön satt vi i solskenet och åt av den läckra och välfyllda frukostbuffen och till det drack vi kaffe, juice och champagne.
Turbåten som guidade oss runt Die Grosse Plönensee
Efter frukosten tog vi en tvåtimmars lång rundtur på den vackra sjön med bl.a. slottet i Plön och de grönskande öarna med det rika fågellivet på.
Alla öar var fågelskyddsområden
Här en av de mindre öarna.
Det vackra slottet i Plön byggdes i mitten av 1600-talet och var under en period på 1800-talet den danske Kung Christian VIII:s sommarresident.
Efter båtturen började vädret torna upp sig till regn och eftermiddagen fick mestadels tillbringas under markisen.
Lasse, som är något överviktig och gärna tillbringar sin tid i campingstolen, hade oturen att sitta sönder sin kära ägodel. Tack och lov blev det inga allvarliga personskador när han damp i backen med ett knippe aluminiumrör under sig. Om det är sant eller inte, det vet jag inte, men det ryktas att richterskalan gav utslag vid fallet.
Eliassons stod för aftonens matintag och det var en något mörbultad Mr. Grill som lagade till en mycket god köttbit på sin Weber.
På kvällen tittade jag och Helena på en film om flygets inträde i första världskriget.
Måndagen den 20 juli (dag 17)
Vi vaknade tidigt till ett härligt solsken men såg ganska snart att det skulle bli ett omväxlande väder även denna dag och innan vi hann tänka tanken klart så kom det en riktig skur.
På vår sista dag i Ascheberg hade vi bestämt att cykla runt den största av de fem sjöarna som finns i området, Die grosse Plönensee, oavsett vädret.
Efter frukosten packade vi ner regnkläder mm i våra cykelväskor och gav oss iväg. Färden hade knapp börjat förrän det var dags att stanna för att ta på regnställen.
Det var en mycket omväxlande cykelled med allt från asfalterade vägar till små leriga skogsstigar i en mycket vacker natur med små byar och gårdar.
Hela området runt sjön är ett naturreservat och leden gick mestadels intill sjökanten.
Efter ca tre mil öppnades himlaportarna helt. Det kom en halvtimmes regnskur som jag aldrig upplevt maken till. Det var som om någon tömde vatten över oss ur en oändligt stor spann. Vid en titt över sjön, var det inte ens möjligt att ana, att det låg öar bara några meter från strandkanten.
När vi avverkat de fyra milen, genomblöta och trötta, var det dags att börja packa för förflyttningen nästa dag.
Solen hade tagit överhand och allt som var blött hann torka innan det skulle stuvas in i bilen.
Jylland, Danmark
Tisdagen den 21 juli (dag 18)
Efter frukosten lämnade vi denna vackra och gemytliga lilla camping för vidare färd mot fäderneslandet.
Innan vi lämnade Tyskland bunkrade vi diverse dryckesvaror som säljs billigt i de populära affärerna som ligger strax innanför den tyska gränsen.
Vid middagstid kom vi fram till Sönderborg. Innan vi etablerade oss på Sönderborg Camping besökte vi byns största tillbehörsaffär för campare. Lasse skulle ju ersätta sin söndersuttna stol.
Vi hittade ett par härliga dynor till våra stolar och ett nytt set kastruller.
När vi iordningställt allt på campingen, som vi besökt så många gånger tidigare, var det åter dags att ratta in Tour de France som jag inte kunnat se på i Tyskland.
Eliassons stod för maten i dag och efter den något tidiga middagen tog vi en promenad till byn där vi delade en flaska vin på en uteservering i hamnen.
Onsdagen den 22 juli (dag 19)
Efter några frallor, stark dansk ost jordgubbsmarmelad och kaffe, var det dags för en promenad i det något ostadiga vädret. Vi hann inte långt på vår vandring utmed kusten, innan det var dags att ta fram regnställen.
Gendarmstigen, som vi gick på, är mest känd som en drygt sju mil lång bevakningssträcka under krigsåren i början av 1800-talet.
Efter tre timmar i den vackra naturen och med en fantastisk utsikt över havet och båttrafiken var vi åter tillbaka i Sönderborg. Då satt det fint med en god öl i hamnkiosken innan det var dags för vila och touren.
Kvällsmaten intog vi på en uteservering som hade utsikt över hamnen och tre nyanlända gamla härliga tremastare.
En kort bit av den sju mil långa Gendarmstien
Torsdagen den 23 juli (dag 20)
Efter en mycket regning natt och morgon möttes vi av betydligt bättre väder fram på förmiddagen.
Dagen ägnades åt flanering och shopping på stan.
Till lunch ville vi ha riktiga danska smörrebröd men efter besök på stadens samtliga serveringar gav vi upp. I den här delen av Danmark gör man inte längre dessa läckra smörgåsar, så vi beställde en annan dansk specialitet, stekt fläsk med persiljesås, i stället.
På eftermiddagen såg vi hur Alberto Contador, Spanien, på den 18 etappen säkerställde segern på årets Tour de France, genom att vinna tempoloppet.
Kvällen ägnades åt packning inför morgondagens förflyttning.
Fredagen den 24 juli (dag 21)
Halv åtta lämnade vi Sönderborgs Camping och en timme senare gick vi in på Otto Duborg i Patburg. Här fyllde vi husbilens alla lediga skrymslen med vin och öl.
Efter gränshandeln tog vi kurs mot min födelseby där vi först besökte Minibyen, med ca 300 byggnader kopierade av Varde från mitten av 1800-talet. Byggnaderna är gjorda efter gamla ritningar i skala 1:10. Även husens och gatornas placering är exakt som för 150 år sedan vilket är lätt att konstatera när vi vandrar runt på stadens gator där de flesta av de gamla husen kan ses i skala 1:1.
Ett fantastiskt byggverk som startades på 60-talet av ett gäng pigga pensionärer med bland andra Leon Mattisen som är en bortgången morbror till mig.
Efter ett par timmars flanering i Varde bar det i väg till Äblehavens Camping några kilometer söder om Ringköping.
Precis vid ankomsten till campingen fick vi det glädjande beskedet att jag blivit gamle farfar till en liten dotter som Natalie och Robert fått någon timma tidigare.
Lördagen den 25 juli (dag 22)
Efter frukosten bestämde vi oss för en cykeltur in till Ringköping. Cykelstigen dit gick på till en början på en smal skogsstig och sedan på en glest trafikerad landsväg. När vi cyklat ca två av de tre kilometrarna fick Lasse punktering. Damerna fortsatte själva in till byn för att handla medan jag och Lasse vände tillbaka för att laga punkan.
Damerna skulle ta med sig ”take away” till oss på återvägen och det gjorde de också – men vilken överraskning – dom hade hittat ett ställe där man gjorde riktiga smörrebröd för avhämtning. Lunchen blev en riktig fest med dessa danska läckerheter samt öl och snaps.
Efter en timmes tittande på touren tog jag och Helena en skogspromenad runt den vackra campingen och på kvällen åt vi goda fiskeknyten som Eliassons gjort.
Söndagen den 26 juli (dag 23)
Det var med vemod som vi såg att semestern började lida mot sitt slut. Vädret var fortfarande blåsigt och ostadigt med en temperatur som var på gränsen till kallt. Campingens läge i det vackra skogspartiet var fantastiskt på många sätt.
Anette slappar på den lummiga campingen
Bl.a. dämpades de kraftiga vindarna från Västerhavet vilket gjorde att det var ganska lugnt vid husbilarna och med markiser mot regnskurarna så kunde vi ändå vara utomhus större delen av dagarna.
Vi cyklade in till Ringköping för att se den lilla omtalade hamnen och efter besöket drog vi oss upp mot torget för att äta lunch. På vägen dit passerade vi en något ovanlig staty. En karikatyr av en smal spinkig man men en groteskt tjock kvinna på sina spensliga axlar.
I Ringköping kunde man se denna groteska staty
På kvällen, den sista i Danmark för denna gång, stod vi för kosthållningen och efter den utsökta middagen var det dags att förbereda morgondagen flytt.
Måndagen den 27 juli (dag 24)
Regnet väckte oss åter en morgon. I dag var det ett helt grått täcke som skymde solen och i ca 13 C° värme, eller kyla om du hellre vill, lämnade vi den underbara campingen vid åttatiden.
Vi hade ca 18 mil framför oss till Grenå och färjan till Varberg.
På vägen, liksom på övriga vägar i Danmark och på Bornholm, var det mycket till salu. Gårdar, industrilokaler, villor osv. vittnar om en flykt från den danska landsbygden.
Alla landsvägskrogar som jag minns från ungdomen är helt försvunna. Nya vägar dras förbi gamla charmiga byar och både bonden och hans maskinpark lyser med sin frånvaro.
Strax efter ett släppte kaptenen förtöjningen i Grenå och vid sextiden var världens långtråkigaste båtresa över.
Kvinnorna var rörande överens om att man kan inte passera Varberg utan ett besök på Gekås.
Vi fick ingen plats på Sveriges mest frekventa campingplats, Ullared Camping, så vi valde att övernatta i Åkulla som ligger ungefär en mil från ett av nordens största köpcenter.
Några glas vin och en kort sammanfattning av årets semesterresa blev det innan det var dags att lägga huvudet på kudden.
Tisdagen den 28 juli (dag 25)
Gekås öppnade klockan åtta och vid tiotiden hade frugan spenderat resten av semesterkassan. När allt var stuvat och klart bar det iväg norrut till Tjörn och Övre Tådås.
Sammanfattning av 2009 års semesterresa
Resans början
Resan startade på Tjörn en varm och kvalmig lördagseftermiddag.
Planerna var en rundresa, medsols, i den norra delen av Europa. Huvudmålet med resan var ett längre besök på Bornholm och därefter en mer oplanerad tripp genom Nordtyskland och Jylland för att åter vända hemåt via Grenå – Varberg.
Vårt första stopp gjorde vi på Ugglarp Camping som för oss ligger ungefär halvvägs mellan hemmet och färjan i Ystad.
En trevlig camping som vi mycket väl kan återvända till.
Katamaranen som tog över sundet från Ystad till” Östersjöns pärla” Bornholm i Danmark
Bornholm
På Bornholm finns det, förutom god mat och bra campingplatser, otroliga möjligheter till en fysikt aktiv semester för både barn och vuxna.
Vi valde det vi tycker bäst om – långa promenader och cykelturer – för att komma naturen så nära som möjligt.
Helena cyklar utmed den Bornholmska västkusten
Det finns ca 24 mil markerade cykelleder och ett otal vandringsleder över hela ön.
Vi var på Bornholm i 10 dagar och vi campade, i tur och ordning på öns norra ände, på ostkusten och på den södra delen.
Förbokning av camping upplevde vi inte som nödvändig. Ovetande om detta hade vi av säkerhetsskäl förbokat den första hemifrån.
Under de 10 dagarna använde vi husbilen enbart när vi skulle söka upp en ny campingplats.
Vädrets makter var inte alltid med oss på denna vackra ö. Ibland hade vädret väldigt bråttomt med våldsamma regnskurar och hårda vindar för att däremellan vila upp sin hetsighet med solsken och totalt stiltje.
Vår förlorade krona var inte mycket värd på ön. Allting var mycket dyrare – krona för krona – och dessutom fick vi betala 1,50 för varje dansk krona.
Fakta om Bornholm
- Bornholm, även kallad Östersjöns Pärla, är en dansk ö, belägen ca 40 km sydost om Skåne i södra Östersjön.
- Ön är 40 km lång från norr till söder och 28 km från öster till väster
- Högsta punkten på ön är Rytterknægten med sina 162 m över havet.
- På ön finns ca 43 000 permanentboende.
- Rönne är den största centralorten på ön. Övriga stora tätorter är Nexö, Aakirkeby, Svaneke, Allinge, Sandvig, Hasle och Gudhjem,
- Bornholm har färjeförbindelse med Ystad och Simrishamn i Sverige, Köge i Danmark och Sassnitz i Tyskland.
- På Bornholm finns det sammanlagt 24 mil markerade cykelleder. Den längsta enskilda leden (nr 10) runt hela ön är ca 10 mil lång.
- Öns fyra originella rundkyrkor är en sevärdhet.
- Ön övergick till svensk ägo efter freden i Roskilde 1658. Men efter hårt motstånd från bornholmarna återfick danskarna ön två år senare.
- Läs mer om Bornholm på www.bornholm.dk
Fiskebåt på väg in i Hasle hamn
Den gamla fästningen på skäret, Christiansö
Fakta om Christiansö
- Ertholmarna heter den lilla ögrupp som är mest känd under namnet Christiansö pga. den gamla fästningen.
- 1684 beslutade kung Christian V att uppföra en militärbas mellan de två klippöarna Christiansö och Fredriksö.
- Drygt 450 man sattes iland på de öde skären för att bygga upp fästningen.
- Under Englandskriget var fästningen bas för ”sjöröveri”. Engelska handelsfartyg blev kapade och förda till ön med värdefullt krigsbyte.
- Den 24 oktober 1808 bombade en engelsk flottilj fästningen. Angreppet varade i fem timmar. Sju personer dödades, ett tiotal skadades och ett antal skepp och byggnader förstördes i den skyddade hamnen.
- 1863 upphörde fästningen som militär anläggning. För att bevara byggnaderna erbjöds soldaterna att bli fiskare och bosätta sig på ön vilket blev grunden till det civila samhälle som fortfarande fungerar på Christiansö.
Hammershus, nordens största borgruin.
Ligger i ett mycket kuperad landskap på den norra delen av ön.
Hammershus har stora parkeringsmöjligheter men du kan även cykla eller vandra dit. Minst en halvdag bör avsättas för detta besök
Utsikt från Hammershus borgruin
Fakta om Hammershus
- Hammershus är Nordens största borgruin och Bornholms största landmärke.
- Borgen ligger på en 74 m hög klippudde med lodräta väggar ner mot havet.
- Experterna anser att Hammershus byggdes upp under 1200-talet på initiativ av kung Valdermar Sejr.
- Från ruinen som ligger på öns norra spets ser man silhuetten av den svenska sydkusten.
- Årtalet 1658 blev ett historiskt år. Vid freden i Roskilde övergick ön i svensk ägo men man möttes av hårt motstånd från bornholmarna. Två år senare överlämnades ön åter till Danmark och den fängslade Kung Fredrik III.
- I mitten på 1700-talet ansåg man att tiden sprungit ifrån fästningen och ortsbefolkningen började montera ner den. Ödeläggelsen avslutades inte förrän 1822 då Hammershus ruiner fridlystes.
Nordtyskland
Vi tog färjan från Rönne på Bornholm till Sassnitz på Rügen, i den norra delen av Tyskland. Vårt mål var att tillbringa några dagar utmed östersjöns kust i de populära trakterna kring den upprustade staden Binz.
Allt för många hade samma tanke som oss så vi fick helt enkelt lämna trakten och ta oss västerut mot Rostock där vi hittade en ledig camping.
Även i denna del av Europa var vädret emot oss och här fick vi uppleva den värsta regnskuren på hela resan.
Valutan var något gynnsammare i Tyskland men allt är fortfarande dyrt när man bara har svenska pesetas på lönekontot.
Warnemünde
Några kilometer utanför campingen ligger den lilla byn Warnemünde inklämd mellan Rostock och Östersjön. En trevlig liten by för shopping och restaurantbesök.
Lasse blickar ut över den livligt trafikerade floden i Warnemünde
Här finns även ett antal turbåtar som guidar dig runt i bl.a. Rostocks jättelika hamn med synbara rester från den Östtyska epoken.
Två övernattningar blev det innan vi flyttade oss ytterligare några mil västerut.
Ascheberg
En mycket vacker byggd med en riktigt mysig camping som hade fin utsikt över sjön ”Die grosse Plönensee”.
Runt sjön går en cykelled med varierande underlag, allt från slät asfalt till leriga skogsstigstigar. Sträckan är ca fyra mil och den går delvis genom små byar och gårdar. Hela sjön med omgivningar är klassat som naturreservat och fågelskyddsområde.
En rundtur på sjön med båten som stannar i de olika byarna tar ca två timmar. Utsikten över fågellivet på de små öarna är fantastisk men mest bedårande är utsikten över det vackra slottet i byn Plön.
Slottet ses bäst från sjösidan men det går även att få guidad tur på inne på slottet.
Tre övernattningar blev det vid denna vackra sjö
Jylland, Danmark
Nu gäller det återigen att hålla hårt i plånboken. I Danmark flyr den svenska kronan, från sin trygga plats i plånboken, lika hastigt som en flaska rödvin från sin butelj, i det här sällskapet.
Vädret var något stabilare, med några fler soltimmar per dag, men fortfarande väldigt omväxlande.
I den här delen av Europa är det bara att acceptera denna typ av väder, vilket vi också bestämt oss för att göra före avresan.
Sönderborg
Ett av våra populärmål i Danmark är Sönderborg som ligger på gränsen till Tyskland i höjd med Flensburg.
Det som vi tycker bäst om i denna by är den sju mil långa Gendarmstien med underbar utsikt över havet och den livliga båttrafiken. Stigen går mestadels i skogsklädd terräng men då och då även över blomsterklädda ängar. Man kan själv välja mellan joggingdojorna eller cykeln på sin utflykt.
Utsikten från Gendarmstien över havet och båttrafiken
Dessutom har Sönderborg en trevlig hamn med små härliga uteserveringar.
Vi stannade här i tre dagar innan vi fortsatte vår färd mot resans avslut.
Varde
På vägen norrut, mot Ringköping, tog vi en kort avstickare till min födelseby, Varde.
I Varde bör man besöka den miniby som byggts i skala 1:10 efter gamla ritningar från senare hälften av 1800-talet.
Vi gjorde även ett besök i minneslunden, i Arnbjerg, där min fars gamla vänner inom motståndsrörelsen från 2:dra världskriget finns omnämnda.
Ringköping
Strax söder om Ringköping hittade vi en helt fantastisk camping med cykel och gångstigar i den tätbevuxna ”Hundeskoven”. Cykelvägen till byn var ca tre kilometer lång men det fanns ett otal andra stigar som väckte våra äventyrliga lustar.
Byn var väl sådär – inget man direkt längtar tillbaka till – men camping med namnet Äblelhaven är väl värd ett besök igen.
Lasse och Helena på den lummiga Äblehavens Camping
Summering
Det blev totalt 24 övernattningar i husbilen,
tre olika färjeturer och ca 110 mil på vår lilla runda i norra Europa.