Resvägsguide
(med Göteborg som startpunkt och Spanien som huvudmål)
Det här dokumentet är en minimering av den tidigare publicerade reseberättelsen om vår ”Vinterförvaring 2021-22”.  Detta dokument handlar mer om vår resväg och de platser vi besökt och mindre om det sociala liv som vi hade tillsammans med våra vänner. 

Göteborg-Ullared
(10,6 mil)

Ullared med Gekås är en perfekt start på en långtur med husbilen.
Bara några mil från allfartsvägen kan man proviantera allt som behövs på resan, till en billigare kostnad.
Det som inte finns på Gekås finns inte.

Övernattning
Gekås ställplats ligger på gångavstånd från varuhuset.
Vår helhetsbedömning på ställplatsen är en fyra på en femgradig skala.

Matställen
Restauranger finns både inne i varuhuset och bebyggelsen utanför.

Annat
Förutom det jättestora varuhuset, Gekås, har en hel del andra försäljningsställen etablerat sej inom området.
Här finns till exempel Glasögonfabriken, som gör synundersökning, färdigställer glasögonen och levererar det färdiga paket inom några timmar.  


Ullared-Heiligenhafen
(44,3 mil)

En ganska lång dagsetapp med Öresundsbron och färja mellan Rödby i Danmark till Puttgarden i Tyskland. Färjeturen tar ca 45 minuter.
Heiligenhafen är sedan lång tid tillbaka en populär samlingsplats för campare som skall till eller från kontinenten.

Övernattning
Ställplatsen ligger någon kilometer från stadens centrum
Vår helhetsbedömning på ställplatsen är en fyra.

Matställen
Det finns gott om matställen både vid ställplatsen och utmed strandpromenaden som ligger mellan havet och Binnensee, ett innanhav, samt i stadens centrum.

Annat
Se den fantastiska bryggan som sticker ut i Östersjön och folklivet i den stora gästhamnen.
I fiskhamnen kan man köpa fisk direkt från båtarna.

Heiligenhafen-Greven
(39,2 mil)


Hela sträckan går på tyska autobahn, A1. Autobahn är den snabbaste lösningen om man vill förflytta sej med husbil i Tyskland. Vägarna är mestadels trefiliga och trafiken kan ibland vara hetsig eftersom hastigheten på autobahn är hög och innerfilen blockerad av långtradare.
Även om det ofta är vägbyggen så rullar trafiken på men man bör undvika alla områden runt storstäder på sena eftermiddagar, när tyskarna skall hem från sina arbeten.
Ett tips är att köra på helgerna eftersom då får enbart tunga fordon med specialtillstånd lov att vistas på autobahn.

Övernattning
Greven är en mycket omtalad ställplats i husbilskretsar och läget intill Dortmund-Ems-kanalen är toppen. Hit bör man komma tidigt på dagen för att få plats för redan vid lunchtid börjar ställplatsen bli fullbelagd.
Detta gäller även under lågsäsong.
Vår helhetsbedömning på ställplatsen är en fyra.

Matställen
Det finns ett flertal matställen men under lågsäsong är utbudet begränsat.
Platsen var tidigare känd för sina läckra Wienerschnitzlar, det var en attraktion, men efter pandemin har den krogen stängt och om det öppnar igen vet vi inte.  

Annat
På båda sidor om Dortmund-Ems-kanalen är det fina och behagliga promenad- och cykelstigar och det är inte långt mellan broarna över kanalen vilket gör att man kan  nyttja båda sidorna.
Att sitta vid strandkanten och se kanalbåtarna glida förbi är riktigt rogivande.

Greven-Trier
(35,2 mil)

Vi fortsätter på A1 till Trier som ligger på gränsen till Luxemburg.
Trier, som ligger i Moseldalen, är en av Tysklands äldsta städer. Den grundades av den romerska kejsaren Augustus som regionhuvudstad år 16 f.Kr.

Övernattning
Vi övernattade på en ställplats på stadens motsatta sida av floden Mosel och därifrån var det gångavstånd till den historiska byn.
Den helt obemannade ställplatsen ligger strax intill kanten på floden.
Vår helhetsbedömning på ställplatsen är en trea.

Matställen
Samtliga matställen finns någon kilometer bort i stadens centrum.

Annat
Trier är en historisk by med korsvirkeshus och många historiska sevärdheter som Saint Peter´s Catedralen, Kaiserthermen och den allra mest kända, Porta Nigra i stadens centrum

Trier-Montpellier
(96,8 mil)

Vi lämnade Tyskland, körde igenom Luxemburg och in i Frankrike. En lång sträcka med betalvägar som började på A31, därefter A6, A43 och A48.
Efter drygt 70 mil valde vi att övernatta på en tappstation tillsammans med långtradarchaufförer och efter några timmars sömn i bagaget, var det dags för de återstående dryga 20 milen på A7 till Medelhavet och Montpellier.

Övernattning
Efter den långa sträckan kostade vi på oss två övernattningar på en vacker ställplats i hamnen.
Det blir en viss tjusning över ställplatser som ligger i en småbåtshamn. Det finns mycket att se på och ordningen på dessa platser är i regel helt perfekt. Båtfolket nöjer sej inte med vad som helst vilket vi ibland får göra.
Vår helhetsbedömning på ställplatsen är en fyra.

Matställen
Utmed den vackra kanalen, intill ställplatsen, finns ett antal härliga restauranger för allas smaker.

Annat
Montpellier är en universitets- och industristad med knappt 300 000 invånare.
Stadens fotbollslag blev 2011/12 franska mästare och 2011 vann man franska ligacupen. Hemmaarenan heter Stade de la Mosson och den rymmer 32 900 åskådare.

Montpellier-L´Hospitalet de l´Infant
(46,9 mil)

Efter cirka 20 mil på A9 i Frankrike passerade vi skylten som talade om att vi nu var i Spanien.
Efter den nästan helt osynliga gränsen, fortsatte vi på AP-7 till dagens mål L´Hospitalet de l´Infant på den spanska medelhavskusten.

Övernattning
Camping Cala d´Oques i staden L´Hospitalet de l´Infant består av en stor långsträckt grusplan strax intill kustbandet och en skog av pinjeträd som avskiljer campingen från staden.
Utsikten över Medelhavet var fantastisk men i övrigt  fanns det inte mycket som vittnade om att det var en campingplats. Med våra mått mätt var det en ställplats vilket man inte skiljer på i Spanien.
Vår helhetsbedömning på ställplatsen är en trea.

Matställen
Det finns en mindre men helt okey restaurang på ställplatsen.

Annat
Spanien består av 10 kustremsor med Costa Brava längst i norr till Costa de la Luz mellan Gibraltar och portugisiska gränsen utmed atlantkusten.
Vår första övernattning är på Costa Dorada – gyllene kusten, vars sträckning börjar fem mil söder om Barcelona och slutar 15 mil norr om Valencia.
Alla kustremsor har fått sitt namn utifrån dess karaktär.
Costa Doras karaktär: Mycket liv och fest i Salou och betydligt lugnare i Cambrils.  

L´Hospitalet de l´Infant-La Manga
(51,6 mil)

La Manga är samlingsnamnet på en 22 kilometer lång tarm som skiljer Medelhavet från Spaniens största saltvattenlagun, Mar Menor.
Fiske och turism har sedan länge varit viktiga inkomstkällor vid och runt lagunen. Men på grund av övergödning på fälten intill har det tidvis varit badförbud i lagunen och 2019 var det så illa att tre ton fisk flydde upp på land på grund av allt för höga svavelväten i vattnet. 

Övernattning
Camping La Manga ligger i södra änden på lagunen. En jättecamping med allt som man kan behöva från mataffär till sjukstuga.
Tomterna var rejält stora med avlopp, vatten och WIFI-anslutning och som insynsskydd var blommande häckar det vanligaste.
Vår helhetsbedömning på campingen är en fyra.

Matställen
Campingens egen restaurang är mycket bra och inom cykelavstånd finns ett antal restauranger att besöka. Hamnen i Cabo de Palos och den lilla spanska byn Los Belones hade allt att önska i matväg.

Annat
La Manga ligger på Costa Calida-heta kusten, som sträcker sej från Alicante i norr till Aquilas i söder.
Costa Calidas karaktär: Klart vatten, bland det renaste i Spanien och saltvattenlagunen Mar Menor anses vara särskilt bra för reumatiker.

La Manga-Cabo de Gata
(21,0 mil)

Efter en ganska kort dagsetapp på AP 7 viker vägen av mot havet till Cabo de Gata.
Därefter, de  sista kilometrarna till målet är vägen smal, krokig, gropig och med stora svårigheter att mötas.
Det var GPS; ens förtjänst att vi hittade dagens mål som ligger undangömd i ett naturreservat med den ena sidan av campingen mot ett orört lågväxande landskap och den på andra mot ett antal höga inplastade odlingsfält.

Övernattning
Campingen är helt okey med rymliga platser och lättillgänglig även för de större bilarna.
Vintertid är tyvärr både poolen och restaurangen stängda men avståndet till Cabo de Gatas vackra strandpromenad utmed  Medelhavet och de härliga stränderna är inom cykelavstånd.
Vår helhetsbedömning på campingen är en fyra.

Matställen
Campingrestaurangen liksom den stora poolen var stängda vid vårt besök men med bara tre kilometer på cykelsadeln är utbudet stort även vintertid. Här ligger restaurangerna tätt, bara ett tiotal meter från strandkanten med allt från en härlig utsikt, doften av hav och menyer anpassade för alla smaker.

Annat
I naturreservatet finns en liten fågelrik lagun som bildats efter en våldsam storm för ett tiotal år sedan. 
Costa Almeria, som kustremsan heter där Cabo de Gata ligger, sträcker sej från Aquilas i norr till Adra i söder.
Costa Almerias karaktär: Orörd natur, fridlysta naturreservat, saltsjöar, golf och härliga stränder.

Cabo de Gata-Almayate
(22,3 mil)

Denna dags förflyttning gick i stort set rakt västerut och vi höll oss fortfarande på AP-7 som följer hela kusten. Denna sträcka, liksom flera andra är väldigt kuperad med trefiliga vägar som slingrar sej mellan  det kuperade landskapet.
Utsikten över Medelhavet var bitvis helt fantastisk och på slätterna nedanför låg dom inplastade odlingarna.

Övernattning
Camping Almayate tillhör en av de bättre campingarna på denna resa med cykelavstånd till Torre del Mar och shopping.
Det kan vara lite trångt för större husbilar men läget på medelhavstranden med morgonpromenader i soluppgång till fiskebåtarnas dunkande på väg mot hemmahamnen är bomull för själen.
Vår helhetsbedömning på campingen är en fyra.

Matställen
Campingens egna restaurang är helt okey. Förutom Torre del Mars alla utbud så finns det på stranden små spartanska grillplatser där man serverar nyfångad färsk fisk över öppen låga och till det kan man få en kall öl.
Eftersom öl och vin är livsmedel i Spanien får dessa drycker säljas överallt för det finns inga krav på alkoholtillstånd.

Annat
Vi befinner oss nu på kuststräckan, Costa del Sol-solkusten, som sträcker sej från Nerja i norr till Gibraltar i söder. Denna kuststräcka kan man kalla klimatutvandringens mecka för stelfrusna nordbor och det var hit charterresorna transporterade soltörstiga i tidernas begynnelse. Karaktär: Hårt exploaterat turistområde med mängder av britter, skandinaver och tyskar. Marbella har högst inkomst per person i hela Europa och det är bara i London det finns fler Rolls Roys. Sandstränderna här är gråaktiga.

Almayate-Nerja
(3,0 mil)

Almayate blev vändpunkten på denna resa och dagens förflyttning till Nerja var den kortaste av alla.
Nerja är mycket populär bland oss nordbor och i dag är cirka 500 svenskar registrerade i staden som totalt har 24 000 fastboende.
Nerja har i snitt 320 soldagar om året och anses av många som den mysigaste staden i Andalusien. Här finns sju namngivna stränder varav Playa Burriana öster om staden är den mest populära.

Övernattning
Det finns tyvärr bara en camping i närheten av Nerja. Cortijo San Miguel ligger mycket fint i en parkliknande grönska, men servicehus och annat var under all kritik, vilket det lätt kan bli när man inte behöver anstränga sej.
Vår helhetsbedömning på campingen är en tvåa.

Matställen
Närmaste matställe ligger på stranden några hundra meter från campingen men inne i staden, cirka tre kilometer från campingen i Nerja, finns ett mycket stort utbud med allt från danska smörrebröd till spanska tapas.

Annat
Förutom själva Nerja, som är en fantastisk stad med sevärdheter och historiska byggnader i Gamla stan, är ett besök på Europas balkong, grottan Cueva de Nerja och Acueducto del Aguila ett måste.
Med en 20 minuters bussresa från Nerja når man den fantastiskt vackra bergsbyn Frigiliana som är en av de mest besökta bergsbyarna i Spanien och åker man ytterligare någon mil upp i bergen så kommer man till Acebuchal, ”den övergivna byn”.
I dag har några entusiaster låtit renovera och återuppbygga dom gamla husen till sitt ursprung.

Nerja-Motril
(4,2 mil)

Ännu en kort sträcka på AP-7 utmed kusten. Vi lämnar nu Costa del Sol och befinner oss på Costa Tropical – tropiska kusten, som fått sitt namn på grund av sitt tropiska klimat.
Staden Motril ligger några kilometer från kusten men man har ändå en egen hamn, Puerto de Motril som tar emot större lastfartyg.

Övernattning
Camping Playa de Poniente ligger bara några hundra meter från den gråaktiga och något steniga kustremsan. Standarden och servicen får toppbetyg men platserna känns något trånga även för vår normalstora husbil.
Vår helhetsbedömning på campingen är en fyra.

Matställen
Campingen har en egen matservering som är  helt okey, men det går inte att jämföra med utskänkningsställena på stranden som är helt fantastiska.
Här serveras god mat och dryck, både ute och inne till ett behagligt pris och av trevlig personal.
Att kunna sitta ute mitt i vintern med utsikt över det turkosa havet och bli serverad till ljudet av vågorna skvalp är något utöver det vanliga.

Annat
Inom cykelavstånd finns den mycket vackra gamla byn Salobrena som är byggd runt en mäktig borg på en bergstopp. Hela den gamla bebyggelsen slingrar sej upp mot toppen och nedanför, på slättlandet och stranden, har de mer moderna turistanpassade höghusen tagit över. Även här, på Salobrenas strand, ligger strandbarerna tätt.
Vägen upp till toppen av berget och borgen är mycket brant men väl däruppe har man en helt enorm utsikt. I öster ser man det bördiga landskapet och bortanför det kan man skönja staden Motril och den stora hamnen. Blickar man åt väster ser man Almunecar bakom en brant udde i havet.

Motril-La Manga-Peniscola
(77,0 mil)

Efter en övernattning på La Manga, som vi berättat om på nervägen, var Peniscola vår nästa destination.
Kuststräckan här heter Costa del Azahar-apelsinkusten och den sträcker sej från Vinaròs i norr till Almenara i söder.
Andra kända städer på denna  kustremsa är Castello de la Plana, Benicàssim och Denia.

Övernattning
Peniscola är en välbesökt by vilket vi fick uppleva när vi kom helt oanmälda hit. Edens Camping som ligger mitt i byn var fullbelagd så vi fick hålla till godo med en sämre ställplats/parkering. Vi skulle bara stanna över en natt så det var okey.
Vår helhetsbedömning på ställplatsen är en tvåa.

Matställen
Utmed den vackra stranden, på den bebyggda sidan av vägen, ligger barerna vägg i vägg och på den vackra borgen samt i byns centrum saknas inget, här finns det man söker från Spanska tapas till orientaliska rätter.
Här liksom på de flesta platserna i Spanien är maten mycket god.

Annat
Peniscola är en av de vackraste byarna i Spanien och många reser hit för att få uppleva denna lilla by som  bland annat har en lång sjöfartshistoria. 
Byn har drygt 6 000 innevånare och det mest iögonfallande när man besöker byn är den mäktiga borgen, Peniscola Castle, som sticker ut som en udde i havet. Dessutom fascineras man av de fantastiska stränderna med de ljusa härliga sandremsorna.
Costa del Azahars karaktärsdrag: Pinjeklädda kullar som sakta sluttar ut mot Medelhavet mellan apelsinodlingarna.

Peniscola-Späetzle Fritz
(3,3 mil)

Spätzle Fritz är ett mycket annorlunda besöksmål där allt kretsar runt en restaurang som ligger mitt ute på landsbygden, inbäddad i  apelsinodlingar och åkermarker.
Upphovsmannen, en tysk, har inriktat sin marknadsföring på de mobila grupper som gärna äter och dricker gott utan att oroa sej för vem som skall köra därifrån. Det vill säga, gruppen som har sin bostad med sej.

Övernattning
Intill restaurangen och servicebyggnaderna finns en grusplan i storleksordning som en fotbollsplan, där gästerna får övernatta till reducerat pris om man äter på restaurangen.
När denna stora planen är fylld med campingfordon hänvisas man till en nästan lika stor grusplan några hundratal meter bort.
Endast ett fåtal står här mer än en natt och så fortgår det dag efter dag. Genom folkmun fick vi kännedom om platsen och vi liksom som många andra åkte dit av ren nyfikenhet.

Matställen
Maten var god men inte alls i den gastronomiska klass som ryktet förtalde men trots det var restaurangen alltid fullbokad. Åker man hit för att äta är det viktigt att beställa bord innan.
Winersnitzel i olika former är restaurangens kännetecken och den var helt okey men inte mer.

Annat
Av ren nyfikenhet är det absolut värt att lämna kustremsan för ett par dagar, för det var verkligen en annorlunda upplevelse.

Späetzle Fritz-Roses
(35,4 mil)

Efter besöket på landsbygden var det dags för ytterligare några mil mot hemlandet. Vi fortsatte på AP-7 till Roses, en stad på knappt 20 000 fastboende som ligger i en bukt nära den franska gränsen. 

Övernattning
Camping Salata ligger några hundra meter från bukten och den vackra strandpromenaden med uteserveringar och allt annat som kan locka turister. En fantastisk fin camping med stora härliga tomter och ett servicehus i lyxklass.
Vår helhetsbedömning på campingen är fem.

Matställen
Det finns en liten mysig restaurang på campingen och går man till den härliga kilometerlånga strandpromenaden så var det inga som helst svårigheter att hitta allt från ”ett hål i vägga” till riktiga gourmetrestauranger med vita dukar och gedigna menykartor.

Annat
I den norra änden på bukten går en mycket vacker, 2 kilometer lång promenadväg på utsidan av berget. En underbar slinga som går mellan medelhavets turkosa vatten och den branta höga blomsterklädda bergväggen på motsatt sida.
På andra sidan viken finns en annorlunda by som heter Empuriabrava. Byn, som kännetecknas för alla sina vattenvägar, är byggd på ett deltalandskap och kallas ofta för ”Lilla Venedig”.  
Här har alla sin egen brygga vid bostaden och här är båten det vanligaste fortskaffningsmedlet.
En annan by som bör besökas är det gamla fiskesamhället Cadaques, som ligger en halvtimmes bussresa från Roses. Denna vackra by besöks ofta av konstnärer där Salvador Dali är den mest kända och som även står staty på byns torg.

Roses-Avignon
(32,3 mil)

Vi lämnar Spanien för denna gång och följer Medelhavet till Montpellier där A9; an lämnar kusten i nordostlig riktning mot Avignon.
Den gamla staden, som har anor från romartiden, omgärdas av en mycket hög mur som i väster gränsar mot floden Rhone. Här finns byggnader och sevärdheter som kan tillfredsställa även de mest kräsna historieälskarna.

Övernattning
Camping du Pont d´Avignon ligger på motsatta sidan av den historiska staden och härifrån hade man en härlig utsikt över stadsmuren och den mycket omtalade gamla bron Pont d´Avignon som nattetid var belyst i ett vackert blått sken.
Campingen var bra med servicehusen hade en del till övers att önska.
Vår helhetsbedömning på campingen är en trea.

Matställen
För att hitta ett matställe hänvisades man till Villeneuve eller till andra sidan floden och staden innanför muren. Båda platserna ligger på cykelavstånd från campingen.

Annat
Från den vackra högt belägna parken i Avignon hade man en bedårande utsikt över Fort Abbaye Sant-Andre, som ligger i Villeneuve. Att vandra innanför murarna på Fort Abbey var verkligen en upplevelse. Här kunde man nästan höra hovslagen och skriken från alla strider som pågått här genom århundraden
Från höjderna såg man även den omtalade bron Pont d´Avignon som helt plötsligt slutar ungefär halvvägs ut i floden Rhone. En turistattraktion med tusentals besökare varje år.

Avignon-La Roche de Glum
(14,7 mil)

På vår väg norrut stannade vi på Vingården Chusclan, cirka 3 mil från Avignon, där vi även övernattade på vingårdens parkering.
Dagen efter, med ytterligare några flaskor vin och ett konto som sjunkit med 1 200 kronor, fortsatte vi norrut utmed floden Rhone. Vi valde att undvika betalvägar men det gör vi nog aldrig om igen. Det tog mer än dubbelt så lång tid att nå målet på alla småvägar och rondeller  som vår GPS ledde in oss på.

Övernattning
Efter bara ett tiotal mil började vi leta efter övernattning och med hjälp av Google fann vi en i La Roche de Glum. Campingen var nog en av de sämsta vi någonsin varit på. På hemsidan kunde man bland annat läsa att det fanns ett servicehus och det fanns det. Det var bara det att det var helt igenbommat sedan lång tid tillbaka och vid en närmare titt såg vi att det till och med börjat växa träd innanför de igenbommade dörrarna.  
Vår helhetsbedömning på campingen är en etta.

Matställen
Det enda vi kunde hitta var en kombinerad spel-och servicebutik som i ena änden hade en liten bar med enklare tilltugg. Det var hit byns befolkning gick för att få sej en ”uppsnyggare” efter arbetet, i form av några glas Pastis.

Annat
Det finns inte så mycket mer att tillägga, mer än att detta är en by som ”han däruppe glömt”. Eller   är det kanske så här det ser ut när man lämnar allfartsvägarna.

La Roche de Glum-Beaune
(25,7 mil)

Vårt nästa mål låg spikrakt norrut på A7 till Lyon och därefter på A6. GPS; en var inställd på Beaune, en stad som liksom många andra städer i Frankrike har en gedigen historia bakom sej.
Det enda som bevarats av en före detta stadsmur var själva porten i sitt ursprungliga skick. Väl innanför porten möttes vi av många gamla  medeltiden byggnader med härliga torg och uteserveringar.

Övernattning
Strax utanför stadsporten ligger Camping Municipal les Cent Vignes som visade sej vara mycket välskött. Tomterna var stora, ljusa och plana och elstolparna levererade 16 A. Servicehusen var rena och fräscha och uppvärmda.
Vår helhetsbedömning på campingen är en fyra.

Matställen
Campingen hade ingen egen restaurang men på gångavstånd till staden centrum finns det ett stort utbud av både uteserveringar och finare krogar med vita dukar och djupbockande kypare.

Annat Beaune är vinhuvudstaden i Bourgogne i östra Frankrike. Staden är omgiven av många vinbyar och på grund av dess historiska betydelse skrevs Beaune in på UNESCO; s världsarvslista 2013.

Beaune-Colmar
(27,1 mil)

Vi följer A30 i nordostlig riktning till Colmar som för oss är ett återkommande resmål. Vi tar varje tillfälle i akt att besöka den historiska gamla byn som i våra ögon är en av de vackraste byarna vi besökt. Vi fascineras mest av alla korsvirkeshusen, fasaddekorationerna, blomsterarrangemangen och kanalerna med plattekor som glider omkring med turister. Även denna stad kallas ofta för ”Lilla Venedig”.

Övernattning
Det finns att fåtal övernattningsplatser i och runt Colmar. Port de Plaisance de Colmar är en av de bättre och härifrån är det gångavstånd in till den gamla byn. Ställplatsen i sej ligger vackert vid en kanal. Servicen är minsta tänkbara men det fanns bajamajor och el i alla fall och en liten restaurang strax intill kanalen där man kunde få sej en öl.
Vår helhetsbedömning på ställplatsen är en två.

Matställen
Tack vare att gamla stan är en riktig turistmagnet så finns det ett jätteutbud av matställen som ofta ligger längs den blomsterdekorerade kanalerna som genomkorsar staden.

Annat
Mellan 1871 och 1918 tillhörde staden Kejsardömet Tyskland men efter Tysklands fall i första världskriget blev staden åter fransk.
Staden, som i dag har 70 000 innevånare tituleras ofta som alsacevinernas huvudstad och den anses av många vara Frankrikes gulligaste stad.
För den som vill se staden från en båt så kan man dels hyra en platteka eller åka på en guidad kanaltur.
Det finns även några turisttåg som är ett bra sätt att uppleva staden på.

Colmar-Koblenz
(33,5 mil)

Strax söder om Karlsruhe lämnade vi Frankrike och nästa mål var Koblenz i Tyskland.
Det som främst kännetecknar denna stad är Deutsches eck, platsen där bifloden Mosel går ihop med Rehn.
Den triangelformade Deutsches eck är historisk mark med gamla monument och en ståtlig staty av Wilhelm den förste som blickar ut över grenen där två floder blir en.

Övernattning
Knaus Camperpark ligger med bara några meters avstånd från Rhens strandkant med utsikt över Deutsches eck och fästningen Ehrenbreitstein på den motsatta sidan. Den breda floden sjuder av liv med kanalbåtar som strävade mot sina mål i båda riktningarna.
Campingen var en av de bästa som vi någonsin besökt, inte bara för den härliga utsikten utan även för skötseln och underhållet som var något utöver det vanliga.
Vår helhetsbedömning på campingen är fem.

Matställen
Dom flesta och bästa matställena ligger på och omkring Deutsches eck där även det mesta från shopping till turism tillhör händelsernas centrum i Koblenz.

Annat
Rehn är västra Europas längsta flod med sina 123 mil. Den börjar vid Bodensjön i Schweiz och har sitt utlopp i Nordsjön.
Mosel har sin källa i nordöstra Frankrikes bergsmassiv. Den utgör gränsen mellan Luxemburg och Tyskland innan den parar sej med Rhen i Koblenz.

Koblenz-Greven-Ribe
(76,7 mil)

Efter ett par övernattningar i Greven, som vi även besökte på väg söderut, var det dags att lämna Tyskland men innan vi körde över gränsen bunkrade vi tullfria varor i Harrislee. Målet var Ribe på den danska västkusten.

Övernattning
Ribe Camping återkommer vi till med jämna mellanrum och vi har märkt att campingen genomgått en gedigen ansiktslyftning de senaste åren. Den har gått från en liten oansenlig övernattningsplats för cirka 20 år sedan till den toppmoderna anläggning som den är i dag.

Matställen
Campingen har inget riktigt matställe men vill man äta god dansk mat så är det cirka två kilometer in till den gamla charmiga byn Ribes fantastiska utbud.
Här finns allt från Hackeböff till Smörrebröd eller varför inte välja Danmarks nationalrätt Stekt fläsk med persiljesås.

Annat
Ribe är en liten stad som bildades omkring 710 e.Kr. Den gamla vikingabyn ligger vid Vadehavet, ganska långt söderut på den danska västkusten och den anses vara hela nordens äldsta by.
I den lilla byn, på cirka 8 000 invånare, avlöser kullerstensgatorna och de snedvridna korsvirkeshusen varandra och om man inte nöjer sej med detta så finns här också ett vikingamuseum som man kan besöka.

Ribe-Grenå
(21,6 mil)

Den sista sträcka innan vi lämnade kontinenten var E45 i nordostlig riktning genom Danmark till färjeläget i Grenå.
På den knappt fem timmar långa resan över Kattegatt kan man äta, handla tullfria varor och så vidare. Man kan även hyra en vilstol i ett avskilt rum om man vill vara säker på att få en bra sittplats.
Efter att kaptenen knutit fast sin båt i Halmstad hamn var vi på svensk mark igen.

Halmstad-Göteborg
(13,9 mil)

De sista knappt 14 milen till Göteborg gick i stort sett enbart på E6.

Väl framme kunde vi konstatera att vi tillryggalagt ungefär 750 mil på denna resa.
För den som har möjlighet kan vi varmt rekommendera en övervintring i Spanien. Man har ett varmare klimat med möjlighet till utomhusaktiviteter samtidigt som rapporterna hemifrån talar om att man har en temperatur som ligger 15-20 grader lägre än här. Det är ljusare och oftast visar solen sin bästa sida. Visserligen kan det även bli skitväder på dessa breddgrader men det blir aldrig så ihållande som hemma. 
Många frågar om det är dyrt och då blir vårt svar att man kan leva väldigt billigt i detta land och allt beror på en själv. Maten är betydligt billigare än hemma, liksom öl, vin, kläder, drivmedel och allt annat som man måste ha. Vill man kosta på sej ett restaurangbesök så hamnar notan på drygt halva priset av en svensk nota.
Det går alltså att leva billigt samtidigt som man kan unna sej lite flärd också, det är helt upp till var och en.
Om man bortser från vad husbilen kostar i inköp, skatt och försäkring, för den hade vi haft ändå, så kan du nedan se hur vi har räknat ut den totala kostnaden för en övervintring i Spanien.

Uträkning
Total kostnad för diesel, färjor, broar och vägavgifter.
29 879 kr
Total kostnad för övernattning och gasol.
33 905 kr
Övriga kostnader, försäkringar mm.
9 715 kr

Summa utgifter
73 500 kr

Beräknat avdrag hemma under 5 månader
Avställning (2 bilar) 4 000 kr
Diesel                     20 000 kr  
Värme (el)               18 000 kr
Mat (skillnaden)       2 000 kr
Gymkort                  3 000 kr
Övrigt                      2 000 kr

Summa avdrag
49 000 kr

Verklig kostnad för hela resan
24 500 kr eller
170 kr/dag (för 2 personer i 5 månader)

Spaniens kuster – 10 kuststräckor

1 Costa de la Luz – ljusets kust
Sträcka: Huelva vid portugisiska gränsen till Gibraltar.
Städer: Huelva, Sanlucar de Barrameda, Cadiz. Längre in i landet: Sevilla.
Karaktär: Gyllene sandstränder, ljusskimmer, sherry, vindsurfing och golf.
Costa de la Luz ligger på den andalusiska atlantkusten och går från den portugisiska gränsen vid Huelva till Tarifa i Cadiz. De närmaste internationella flygplatserna är Jerez, Sevilla i norr och Gibraltar österut.
Costa de la Luz består av sand och sol. Här ser vi ett frodigt landskap som förser resten av Europa med jordgubbar, apelsiner och mängder av andra frukter.
Costa de la Luz största attraktion är sina stränder. Oändliga ständer sträcker sig 300 kilometer längs Atlantkusten och de är betydligt lugnare än stränderna vid Medelhavet. Det finns också flera naturreservat med en rik variation av vilda djur, vilket av en del är unika för området. Somrarna kan vara varma, men vinden från Atlanten hjälper och kyler ner.  Till skillnad från den spanska Medelhavskusten, är Costa de la Luz praktiskt taget oförstörd av massturism

2 Costa del Sol – solkusten
Sträcka: Gibraltar till Nerja.
Städer/orter: Torremolinos, Fuengirola, Marbella, Estepona, Malaga.
Karaktär: Hårt exploaterat turistområde. Mängder av britter, skandinaver och tyskar. Marbella har högst inkomst per person i hela Europa, och bara i London finns fler Rolls Royce. Sanden är gråaktig.
Costa del Sol ligger längs Spanien södra kust och är närmare 30 mil lång. Den internationella flygplatsen ligger i Malaga och är Spaniens 3: e största flygplats.
Kustremsan skyddas från de nordliga vindarna av en bergskedja som på sina ställen når ända ner till havet. Den består av långsträckta stränder, vikar som ligger halvt dolda mellan klipporna, båthamnar och redder för fiskebåtar. Det milda klimatet, havsbrisen och bristen på regn ger upphov till en semitropisk vegetation med palmträd, cypresser, bougainvillea, oleander och hibiskus.
Närheten till helt andra landskap – berg, dalar med frukt- och grönsaksodlingar och havet – är en av lockelserna med detta kustområde. Idag har de lantliga byarna omvandlats till turistorter med semesterbostäder, båthamnar, golfbanor, nöjesanläggningar, festsalar och andra turistanläggningar. Men i stadskärnorna finns lyckligtvis den traditionella atmosfären bevarad.
Costa del Sol – Europas lekplats för vuxna och barn.
Med över 60 golfbanor, är det inte överraskande att Costa del Sol även kallas för Costa del Golf, Golfkusten. Antalet och kvalitén på golfbanorna samt det milda klimatet lockar tusentals golfentusiaster varje år.

3 Costa Tropical – tropiska kusten
Sträcka: Almuñecar till Almeria.
Städer/resorter: Almuñecar, Salobreña, Motril och La Herradura.
Karaktär: Subtropiskt klimat – med odling av mango, avokado och andra tropiska frukter.
Öster om Costa del Sol, i Granada provinsen ligger Costa Tropical. För att åka till Costa Tropical kan man flyga till tre olika flygplatser – Malaga, Granada eller Almería – alla ligger ungefär en timme bort med bil.
Landskapet på Costa Tropical är spektakulärt – mäktiga berg, med Sierra Nevada i bakgrunden, och otroliga stränder. Namnet har kusten fått på grund av sitt härliga klimat som är perfekt för att odla tropiska frukter. Kusten har både breda sandstränder och klippiga små vikar. Besökare kommer hit för att slippa folkmassorna och njuta av kusten och landsbygden.
I detta orörda område är jordbruket fortfarande mycket viktig och kusten har fått sitt namn från de tropiska frukter som odlas här. Kusten och byarna inåt landet har behållit sin andalusiska charm med sina vitkalkade fasader, stengator och traditionella tapasbarer.
Klimatet utmed kusten i provinsen Granada är speciellt, och nästan tropiskt. Costa Tropical är ett mer genuint spanskt område där Almuñecar lockar folk från när och fjärran med både lugna breda sandstränder och klippiga små vikar, och dessutom i närheten av skidorten Sierra Nevada och den historiska staden Granada.


4 Costa Almería

Sträcka: Från Adra på gränsen till provinsen Granada till Pulpí på gränsen till provinsen Murcia.
Städer: Roquetas del Mar, El Ejido, Almeria, Mojacar, Vera.
Karaktär: Orörd natur, fridlysta naturreservat, saltsjöar, golf och fina stränder.
Kusten i Almería har inget smeknamn, den heter helt enkelt Almeria. Där finner man bland annat oslagbara stränder i klassiska strand- och sol destinationer som tex. Roquetas de Mar, Mojacar och Vera.
Här finns spektakulära stränder med sanddyner och klippor, stränder med finkornig sand. Man kan också ta sig till små vikar som man bara når till fots eller med båt. Hela kustlinjen är väldigt vacker och stora delar är nästan orörd.

5 Costa Calida – heta kusten
Sträcka: Från Playa de la Carolina i Aquilas, några kilometer från Almeriaprovinsen till Playa de la El Mojón på gränsen till Alicante.
Städer: Santiago de la Ribera, La Manga del Mar Menor, Cabo de Palos, Mazarron, Cartagrna.
Karaktär: Klart vatten, området har utsetts till det renaste i Spanien och sjön anses vara särskilt bra för reumatiker.
Costa Calída har i likhet med Costa del Sol en hög årsmedeltemperatur och högt antal soltimmar. Gemensamt för dessa platser är fenomenet mikroklimat som skapas av bergskedjor som omger kustområdena och skyddar mot regn och vind. Costa Calida tillhör provinsen Murcia som länge lockat många golfare året runt. Det är en av de mest orörda kusterna utmed den spanska Medelhavskusten, men inte länge till.
Costa Calida är en av den spanska medelhavskustens lugnare platser. Om man inte tycker om tempot på Costa Blanca och Costa del Sol, då hittar man troligen sitt ”äkta” Spanien här. Lugna stränder och natur med bergslandskap, tallskog och den berömda lagunen Mar Menor. Här lyser solen mer än 320 dagar om året.                            
Costa Calida i Murcia är som namnet påpekar varm, men också lugn och vild. La Manga del Mar Menor, Cabo de Palos och Mazarron är de största turistattraktionerna i Murcia.

6 Costa Blanca – vita kusten
Sträcka: Almeria till Valencia. Tre bukter, skilda åt av Cabo de Palos och Cabo de la Nao.
Städer: Alicante, Gandía, Benidorm, Xativa, Torrevieja, Altéa, Denia.
Karaktär: Vackra men charterspäckade stränder.
Costa Blanca är tillgängligt via två närliggande flygplatser: Alicantes och Valencias internationella flygplatser.
Costa Blanca är ett område fullt av natur- och kulturresurser och ligger strax söder om Valencia. Här finns orter med både liv och rörelse, men också undanskymda platser där lugnet råder. Denna provins erbjuder pulserande städer och moderna turistanläggningar, typiska Medelhavs byar där tiden verkar har stannat, ändlösa gyllene stränder och kristallklart vatten och en grönskande kust som erbjuder imponerande klippor och vikar.
Costa Blanca har länge beskrivits som ett
Längs kusten hittar man både kosmopolitiska orter med mycket liv och rörelse och undanskymda platser nära havet som har bevarat sitt lantliga lugn. Även klimatet är variationsrikt. Vädret är milt under större delen av året.

7 Costa de Valencia
Sträcka: Från norra Costa Blanca till södra Costa de Azahar (i provinsen Castellón)
Städer/orter: Valencia, Sagunto, Gandia
Karaktär: Fina stränder med långgrunt vatten och flera genuina spanska byar längs kusten.
Förutom den livfulla staden Valencia stoltserar Costa de Valencia med en vacker landsort, fina stränder med långgrunt vatten, och flera genuint spanska byar längs kusten. Det här området är relativt oupptäckt för de flesta utlänningar.

8 Costa del Azahar – apelsinkusten
Sträcka: Från Almenara, 4 mil norr om Valencia, till Vinaròs, 20 mil söder om Barcelona.
Städer: Castelló de la Plana,  Peñíscola, Benicàssim, Denia, Gandia.
Karaktär: Pinjeklädda kullar som sakta sluttar ut mot Medelhavet mellan apelsinodlingarna.
Ett vackert paradis med ett fantastiskt läge där hav och berg möts. Mellan apelsinodlingarna är kusten bevuxen med pinjeklädda kullar. Här kan man hitta lugna, sköna platser som Las fuentes och Alcocebre. Härliga stränder och natur. Costa Azahar är fortfarande relativt okänd och är dessutom försiktigt exploaterad jämfört med de sydliga Medelhavskusterna.
Costa Azahar som är ganska okänd för de flesta utanför Spanien, vilket på spanska beskriver doften av apelsinträdens blomster, och det är vad naturens fläktar för med sig: En doft av blommande apelsinträd, pinjeskog och varma havsfläktar från Medelhavet.
Castellón, vars kuststräcka är känd som Costa del Azahar, är ett land med stora kontraster eftersom provinsen har mer bergiga områden än platta sådana.
Således, mittemot kustremsan som är en oändligt grön matta som är beströdd med orange fruktträdgårdar, är interiören vild. Regionen är rik på historia och monument, och utrustad med områden som lyckligtvis förblivit orörda av människan. De är samma i dag som de har varit i århundraden.

9 Costa Dorada – gyllene kusten
Sträcka: Från Alcanar, 15 mil norr om Valencia, till Cunit, 5 mil söder om Barcelona
Städer/orter: Tarragona, Salou, Cambrils, La Pineda, Calafell.
Karaktär: Mycket liv och fest i Salou, desto lugnare i Cambrils.
I Katalonien ligger Costa Dorada, förmodligen mest känd för staden Tarragona. Staden och såväl hela kustlinjen kantas av historiska monument. De oräkneliga små fiskebyarna längs med Costa Dorada vittnar om dess fisketradition och regionen bjuder på Spaniens kanske bästa fisk och skaldjur.
Stränderna är långa med finkornig sand. Det är en kust som passar barn och äldre personer som vill ha lugn och ro. De 20 kommunerna som utgör Costa Dorada har en kuststräcka på 216 kilometer, med 786 hektar sandstrand och långgrunt, kristallklart vatten. Costa Dorada är nästan en enda lång strand. Här finns de populära badorterna Sitges, Salou, Cambrils, Vilanova och La Pineda.
Mellan havet och bergskedjan breder stora områden ut sig med små lugna byar och odlad mark. Grönsaksodlingar ligger sida vid sida med olivlundar, johannesbrödträd, hassel och mandelträd.  
                  
10 Costa Brava – vilda kusten
Sträcka: Från Blanes, 60 km nordost om Barcelona, till Roses vid den franska gränsen.
Städer/orter: Lloret de Mar, Tossa de Mar, Estartir, Cadaqués, Roses, Playa de Aro, Llafran, ’Escala.
Karaktär: Bergig natur och slingrande vägar. Många klassiska badorter.
Costa Brava betjänas av två flygplatser; Gironas flygplats i norr och Barcelonas flygplats i söder.
Costa Brava – Den vilda kusten. Sitt namn har denna del av kusten fått på grund av att den till stora delar är klippig, orörd och vild. Costa Brava ligger i Girona provinsen och består av en kuststräcka som går från Cadaqués i norr till Blanes i söder.
Costa Brava tillhör den katalanska provinsen Gerona eller Girona och sräcker sig, från Blanes till regionen Empordà. Bland de största turistorterna på Costa Brava finner man tex. Lloret de Mar, Cadaqués, Roses, Tossa de Mar, Playa de Aro, Llafranc och lilla L’Escala
Costa Bravas frodiga grönska tar sig hela vägen, över de branta klipporna, ner mot havet.
Naturen, klimatet och traktens historia tävlar om att forma den mycket attraktiva miljön, där vattnets blå och gröna toner samspelar med den frodiga grönskan. Vegetationen sträcker sig ända ner till havet och över de branta klipporna, och skänker ett grönt skimmer åt den finkorniga, gyllene sanden och åt inlandets ockrafärgade jord. Här finns gott om historiska monument som vittnar om ett storslaget förflutet.
Denna provins erbjuder pulserande städer och moderna turistanläggningar, typiska Medelhavsbyar där tiden verkar ha stannat, ändlösa gyllene stränder och kristallklart vatten och en grönskande kust som erbjuder imponerande klippor och vikar.